Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1432194_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 9. december 2014
”Vil ministeren fremsende en opgørelse over antallet af borgere, som er opført
på Udbetaling Danmarks såkaldte ”undringslister”? Ministeren bedes ligeledes
redegøre for udviklingen i antallet af borgere på listen samt for den gennemsnit-
lige tid, personer figurerer på en undringsliste. Vil ministeren samtidig oplyse,
hvilke erfaringer Udbetaling Danmark og kommunerne har med brugen af un-
dringslister?”
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har til brug for
besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udbetaling Danmark, der har oplyst føl-
gende:
”Udbetaling Danmark har forstået spørgsmålet således, at der spørges til oplys-
ning om, hvor mange borgere, der var omfattet af den såkaldte ”undringsliste”,
der sendes til kommunerne.
Det skal indledningsvist oplyses, at når Udbetaling Danmark sender lister til
kommunerne, sker det på baggrund af en registersamkøring foretaget til brug
for Udbetaling Danmarks egne sager. Listen, der sendes til kommunerne, inde-
holder således alene borgere, der tillige modtager en relevant kommunal ydelse.
Videregivelsen sker med hjemmel i § 9 i lov om Udbetaling Danmark, hvorefter
Udbetaling Danmark af egen drift skal videregive oplysninger, der er nødvendige
for kommunens kontrol af, om en borger har modtaget ydelser med urette og
mod bedre vidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Foruden et pilotprojekt med 13 kommuner i perioden fra juni-september 2013,
har der ikke været sendt lister til kommunerne før 1. marts 2014.
Udbetaling Danmark kan oplyse, at antallet af borgere, der figurerede på ”un-
dringslisten” til kommunerne er opgjort som følger:
Marts 2014:
April 2014:
Maj 2014:
Juni 2014:
Sept. 2014:
Okt. 2014:
903
744
716
556
668
105
borgere
borgere
borgere
borgere
borgere
borgere
Det bemærkes, at en borger alene vil optræde ”som genganger” på listen, så-
fremt vedkommende omfattes af yderligere kriterier (end det/dem, der i første
omgang medførte, at borgeren blev anført på undringslisten), og såfremt der
ikke allerede eksisterer en igangværende kontrolsag i relation til den pågælden-
de borger.
Udbetaling Danmark er ikke i besiddelse af oplysninger om den gennemsnitlige
figureringstid på undringslisterne i de enkelte kommuner.
Ifølge kommunernes tilbagemeldinger til Udbetaling Danmark har undringsli-
sterne medført opstart af kontrolsager i 30-50 pct. af tilfældene. Der kan være
flere årsager til, at sagerne ikke startes op som kontrolsager. Det kan fx skyldes,
at kommunen allerede har eller har haft en kontrolsag om samme forhold.
Der er i Udbetaling Danmark løbende modtaget oplysninger om borgernes for-
hold i forbindelse med kommunernes sagsoplysning, der anvendes til Udbetaling
Danmarks kontrolindsats på egne ydelsesområder. Udbetaling Danmark er ikke
bekendt med den endelige effekt af de fremsendte undringslister, da der ikke
foreligger hjemmel til at udveksle afgørelser med kommunerne.
Det kan tilføjes, at Udbetaling Danmarks egne erfaringer med samkørte sager
ligger tæt op ad de erfaringer, der er beskrevet ovenfor fra kommunerne.
I praksis udvælger Udbetaling Danmark i gennemsnit 100 sager pr. måned via
registersamkøring. Sagerne kan fx vedrøre borgere, der modtager børnetilskud,
men hvor oplysninger om bopæls- og familieforhold hos andre personer indike-
rer, at ansøgeren eller modtageren af ydelsen ikke reelt er enlig.
Det forhold, at en borger kommer ud på en liste på baggrund af en registersam-
køring, medfører ikke i sig selv, at Udbetaling Danmark påbegynder en kon-
trolsag. Der foretages altid en nærmere undersøgelse af de konkrete forhold
forinden en sag opstartes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Det betyder, at efter en indledende undersøgelse af de 100 sager, påbegynder
Udbetaling Danmark en kontrolsag i ca. 50 pct. af tilfældene.”
Jeg kan henholde mig til svaret fra Udbetaling Danmark.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen