Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1434770_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 12. december 2014
”Vil ministeren beskrive hvilke tilbud, der findes til voldtægtsofre, der ikke har
behov for indlæggelse på psykiatrisk afdeling, men har brug for en sengeplads
på et behandlingssted/krisecenter i en kortere periode? Tilbuddet skal også in-
kludere ofre, som ikke søger akut hjælp efter voldtægten, men først længe efter
at voldtægten har fundet sted.”
Det kan indledningsvist oplyses, at serviceloven indeholder klare forpligtigelser
for kommunen til at yde hjælp og støtte bl.a. til personer, der har behov herfor
på grund af særlige sociale problemer. Ved vurderingen af, om der skal ydes
hjælp og støtte, tages der alene hensyn til den pågældende borgers konkrete
behov og ikke, hvad der er årsag hertil.
Voldtægtsofre, der har særlige sociale problemer, vil således kunne være omfat-
tet af servicelovens tilbud. Det kan i den forbindelse oplyses, at der vil kunne
ydes socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85. Denne bistand ydes i
form af hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af fær-
digheder, og kan gives i borgerens eget hjem.
Med henblik på at imødekomme et behov for et midlertidigt døgntilbud kan det
oplyses, at det følger af servicelovens § 107, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan
tilbyde midlertidigt ophold i boformer til bl.a. personer med særlige sociale pro-
blemer. Det følger af § 107, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde midler-
tidigt ophold i de tilfælde, hvor bl.a. personer med særlige sociale problemer har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
behov for pleje eller behandling og som følge heraf ikke kan klare sig uden støt-
te.
Det kan endvidere oplyses, at det følger af servicelovens § 109, stk. 1, at kom-
munalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie-
og samlivsforhold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte. Ophold i et kvindekrisecenter vil først og fremmest
være relevant i umiddelbar tilknytning til voldsepisoden, og i situationer, hvor
der er et åbenbart behov for støtte, omsorg og beskyttelse.
Derudover kan det oplyses, at der i forbindelse med satspuljeaftalen for 2012
blev afsat midler til tre projekter vedrørende indsatser for personer med senføl-
ger efter seksuelle overgreb i barndommen. Alle tre initiativer er finansieret for
perioden 2013-2015.
For det første er der oprettet tre regionale rådgivnings- og behandlingscentre for
voksne med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen (Center for Seksu-
elt Misbrugte (CSM) Øst, CSM Midt Nord og CSM Syd). Målgruppen er voksne, der
lider af senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen, dvs. at overgrebet er
begået inden det fyldte 18 år. Samtlige centre tilbyder behandling, rådgivning og
socialrådgivning. Yderligere indsatser tilbydes afhængigt af det enkelte center.
For det andet er der etableret en psykologordning for voksne med senfølger, der
varetages af CSM Øst. Målgruppen er voksne, der lider af senfølger efter seksuel-
le overgreb i barndommen, og der tilbydes op til 11 timers gratis psykologhjælp
gennem det landsdækkende psykologkorps.
Endelig er der som en del af satspuljeaftalen for 2012 oprettet et overgrebscen-
ter, der er tilknyttet CSM Syd. Målgruppen er 18-30 årige borgere, der har været
udsat for andre overgreb end seksuelle før det fyldte 18 år, og der tilbydes råd-
givning via telefon eller chat.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Ministeriet for Børn, Ligestilling, In-
tegration og Sociale Forhold endvidere bedt Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse og Justitsministeriet om bidrag.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse oplyser følgende:
”Modtagelse af voldtægtsramte kvinder og mænd varetages på i alt ni centre for
voldtægtsofre fordelt på udvalgte sygehuse i hver region. Centrene er placeret
på Rigshospitalet, Hillerød Hospital, Nykøbing F. Sygehus, Holbæk Sygehus,
Odense Universitetshospital, Kolding Sygehus, Aarhus Universitetshospital, Regi-
onshospitalet Herning og Aalborg Sygehus. Tilbuddene på de ni centre omfatter
bl.a. akut lægeundersøgelse og -behandling, psykologisk støtte samt inddragelse
og rådgivning af pårørende. En henvendelse kræver ikke henvisning fra egen
læge, og centrene stiller ikke krav om politianmeldelse af overgrebet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434770_0003.png
3
I aftalen om satspuljen på sundhedsområdet for 2013 – 2016 blev der årligt af-
sat 4,4 mio. kr. til forbedring og ensartning af tilbuddene på landets centre for
voldtægtsofre. Forbedringen af tilbuddene er i tråd med anbefalingerne fra rap-
porten ”Behandlingstilbud ved centre for modtagelse af voldtægtsofre” fra marts
2012. Anbefalingerne vedrører bl.a. den lægefaglige behandling, efteruddannel-
se af personale, tilbud om psykologbehandling samt inddragelse af pårørende.
Det indgår også i den styrkede indsats for ofre for voldtægt, at den hidtidige
tidsgrænse for henvendelse til centrene ophæves, så det er muligt for centrene
at visitere til og tilbyde psykologisk støtte og behandling til de voldtægtsofre,
der henvender sig med psykiske problemer relateret til voldtægten, efter den har
fundet sted.
Det er Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses vurdering, at bevillingen udgør
et væsentligt løft af den behandlende indsats for voldtægtsofre. Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse har i januar 2014 modtaget et statusnotat fra Danske
Regioner og den 7. oktober 2014 modtaget et statusnotat fra Region Sjælland
om implementeringen af anbefalingerne, som generelt vurderes at være tilfreds-
stillende.
Herudover kan Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse oplyse, at Videnscentre-
ne for seksuelle overgreb/voldtægtsofre på Rigshospitalet og Aarhus Universi-
tetshospital siden 1999 har fået støtte via finansloven. I 2014 udgør bevillingen
5,2 mio. kr. til deling mellem de to centre. Midlerne anvendes til forskning i og
formidling af viden om voldtægter/seksuelle overgreb.”
Justitsministeriet oplyser følgende:
” Justitsministeriet kan generelt om indsatsen over for ofre oplyse, at det frem-
går af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011, at
regeringen ønsker, at ofre for kriminalitet skal hjælpes bedre.
Regeringen fremlagde derfor i samarbejde med Enhedslisten i sommeren 2012
en offerpakke bestående af tre tiltag: Etablering af en offerfond, udvidelse af
underretningsordningen over for ofre, hvis gerningsmanden under afsoningen
f.eks. optræder som central person i et tv-program, samt et tiltag, som skal kun-
ne sætte offerets version af sagen i centrum i retssager. Som et yderligere tiltag
besluttede regeringen ligeledes i samarbejde med Enhedslisten efterfølgende at
gennemføre en styrkelse af rammerne for behandlingen af sager om offererstat-
ning.
De nødvendige lovregler vedrørende henholdsvis etablering af en offerfond, ud-
videlse af underretningsordningen og styrkelse af rammerne for behandling af
offererstatningssager blev fastsat ved to lovforslag vedtaget i Folketinget i juni
2013, jf. lov nr. 603 af 12. juni 2013 om Offerfonden og lov nr. 629 af 12. juni
2013 om ændring af retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofre for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434770_0004.png
4
forbrydelser (Udvidelse af ordning om underretning af forurettede og styrkelse af
rammerne for behandling af ansøgninger om offererstatning).
Spørgsmålet om at sætte offerets version af sagen i centrum i retssager behand-
les af Strafferetsplejeudvalget. Udvalget forventes at afgive betænkning herom i
løbet af i år.
Ved kommissorium af 4. april 2014 har Justitsministeriet endvidere anmodet
Strafferetsplejeudvalget om at overveje, om brugen af videoafhøring af børn bør
udvides, og under alle omstændigheder at udarbejde en model, der indebærer
en forhøjelse af aldersgrænsen for anvendelse af videoafhøring af børn.
Lov om Offerfonden trådte i kraft den 1. januar 2014. Offerfonden har til for-
mål at yde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om
eller indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre, jf. § 1, stk. 1, i lov
om Offerfonden.
Offerfonden bestyres af et råd, som består af tre medlemmer, der udpeges af
justitsministeren, heraf ét efter indstilling fra Offerrådgivningen i Danmark og ét
efter indstilling fra Rektorkollegiet, jf. § 2, stk. 1 og 2, i lov om Offerfonden.
Rådet for Offerfonden har i september i år uddelt 17 mio. kr. til 12 forskellige
projekter/aktiviteter, herunder bl.a. ca. 9,8 mio. kr. til Offerrådgivningen i Dan-
mark (oprettelsen af et landsdækkende mentorkorps og en stærkere og mere
kvalificeret uddannelse af alle rådgivere hos Offerrådgivningen i Danmark) og
520.000 kr. til SPOR – Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle
overgreb.
Der kan læses mere om de pågældende projekter på Offerfondens hjemmeside
(www.offerfonden.dk).”
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl