Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. maj 2015
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan overhead (kommunens beregnede om-
kostninger til administration, lokaler, biler m.m.) skal indregnes i prisen i forbin-
delse med godkendelsesmodellen under "frit-valgs-ordningen", og vil ministeren
oplyse hvad merprisen har været/er ved anvendelse af godkendelsesmodellen,
som følge af, at der i denne model skal indregnes overhead i den pris, som
kommunen afregner med den private leverandør, jf. artikel fra Information af
den 14. oktober 2009: "Frit valg af hjemmehjælp koster kommuner dyrt"?”
Jeg vil indledningsvis bemærke, at der i spørgsmålet henvises til en artikel, der
relaterer sig til de tidligere gældende regler. Som nævnt i mit samtidige svar på
spørgsmål SOU alm. del 292 blev disse regler forenklet som led i finanslovsafta-
len for 2013.
Kommunerne kan stadig vælge at benytte en åben godkendelsesordning og
dermed godkende alle leverandører, der opfylder kommunens godkendelseskri-
terier. Med regelforenklingen blev det imidlertid også muligt at begrænse leve-
randørkredsen. Afregningsprisen til de private leverandører vil for begge ordnin-
ger skulle fastsættes ud fra en kalkulation af de gennemsnitlige, langsigtede
omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed af personlig pleje,
praktisk hjælp og madservice. Kalkulationen omfatter både alle de direkte om-
kostninger, der er forbundet med opgavevaretagelsen (fx løn til udførende per-
sonale og køb af materialer og tjenesteydelser) og alle de indirekte omkostnin-
ger (fx lokale- og kontorudgifter og IT-udgifter). Hovedreglen er således, at alle
omkostninger, der er forbundet med at levere ydelsen, skal medtages i prisbe-
Side
af