Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. maj 2015
”Ministeren bedes redegøre for konkurser, der har været i hjemmeplejen, siden
loven om "frit valg" trådte i kraft i 2003. I den forbindelse ønskes følgende oplyst
fordelt på kommuner:
- Antal konkurser
- Antal borgere berørt
- Antal ansatte berørt
- Kommunernes samlede meromkostninger som følge af konkurserne.”
Loven om frit valg trådte i kraft i 2003, men blev, med støtte fra Enhedslisten,
ændret i 2013 som en del af Finanslovsaftalen. Formålet med lovændringen var
at give kommunalbestyrelsen mere fleksibilitet til at tilrettelægge det frie valg af
hjemmehjælpen efter lokale forhold, borgernes behov og mere omkostningsef-
fektivt. De ændrede regler betyder, at serviceloven ikke længere indeholder be-
tingelser for udvælgelsen af leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens §
83. Hvis kommunalbestyrelsen vælger at skabe grundlag for borgernes frie valg
via indgåelse af kontrakt, skal kommunalbestyrelsen stadig overholde de forvalt-
ningsretlige principper og de gældende udbudsregler.
Ændringen betyder også, at kommunerne i dag kan begrænse antallet af private
leverandører, idet borgerne skal have valgfrihed mellem to leverandører, hvoraf
den ene kan være den kommunale leverandør.
Uanset hvordan kommunerne tilrettelægger det frie valg, har kommunerne, jf. §
4 i serviceloven, forsyningsforpligtelsen i forhold til at sikre, at borgerne får den
Side
af