Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Ditte Reedtz
Gartnervænget 17
7100 Vejle
Kære Ditte Reedtz
Tak for dit brev, hvori du beskriver dine planer om at etablere et
krise/akutcenter for udsatte børn og unge, som skal kunne anvendes anonymt,
ved behov for hjælp som følge af f.eks. overgreb eller mistrivsel.
Jeg vil gerne kvittere for din interesse for at hjælpe udsatte børn og unge. Jeg er
meget enig med dig i, at udsatte børn og unge skal have den hjælp, de har
behov for, og at der skal sættes ind så tidligt som muligt med henblik på at
sikre, at barnets eller den unges tarv varetages bedst muligt.
I dit brev spørger du til, hvordan der kan bygges bro mellem dit private projekt
og det offentlige. Regeringen er generelt meget optaget af, hvordan samspillet
mellem private organisationer/ frivillige foreningers indsats med det offentlige
kan understøttes, og vi har i den forbindelse bl.a. fornyet ”Charter for samspil
mellem det frivillige Danmark og det offentlige (2013)” i samarbejde med
repræsentanter fra bl.a. frivillige organisationer, fagforeninger og kommunerne.
Formålet med charteret er fortsat at bidrage til nye og bedre velfærdsløsninger.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der er grænser for frivilligheden,
da ingen borgere må være afhængige af fx frivillige foreninger for at kunne
opretholde en god og værdig tilværelse. Udsatte børn og unge hører til blandt
samfundets mest sårbare grupper, og derfor har det offentlige et helt særligt
myndighedsansvar for at sikre, at børnene får den hjælp og støtte, de har brug
for. Det gælder ikke mindst i de situationer, hvor et barn eller en ung har akut
behov for hjælp som følge af omsorgssvigt i hjemmet eller lignende.
Serviceloven indeholder derfor i dag en række bestemmelser, som pålægger
kommunerne at iværksætte hjælp og støtte til udsatte børn og unge. En række af
reglerne har netop til formål at sikre indsatsen over for børn, som er udsat for
overgreb. Jeg kan f.eks. henvise dig til regeringens ”Overgrebspakke”, som blev
gennemført i 2013, og som bl.a. førte til oprettelsen af landsdækkende
”børnehuse”, samt krav om at kommunen senest 24 timer efter modtagelsen af
en underretning skal vurdere, om der er behov for en akut indsats. Du kan evt.
læse mere på: www.Socialstyrelsen.dk
/born-og-unge/overgreb
.
Helt grundlæggende har kommunerne i dag pligt til at iværksætte en tidlig og
målrettet indsats, som skal tilrettelægges ud fra en vurdering af barnets eller
den unges behov. For at sikre, at barnet eller den unge altid høres og inddrages
tidligt i sin egen sag, skal der tales med barnet eller den unge allerede ved
gennemførelsen af den børnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50.
Barnet eller den unge har også ret til en bisidder, som skal sikre at barnet bliver
hørt, og at det forstår de afgørelser, som bliver truffet. Hvis der bliver iværksat
en anbringelse uden for hjemmet, skal der udarbejdes en handleplan, som skal
sikre, at indsatsen understøtter barnets tarv.
Side 1 af 2
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk