Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1531390_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 19. maj 2015
”Ministeren bedes oplyse, hvilke kriterier der anvendes i sager om forældrepå-
læg.”
Efter servicelovens § 57 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om
at meddele forældre med del i forældremyndigheden et forældrepålæg, når der
er risiko for, at et barns eller en ungs udvikling er i fare, og det vurderes at bero
på, at forældremyndighedsindehaver ikke lever op til sit forældreansvar.
Meddelelse af et forældrepålæg forudsætter, jf. § 57 a, stk. 2, at der foreligger
oplysninger om, 1) at barnet eller den unge har ulovligt skolefravær, eller at un-
dervisningspligten i øvrigt ikke opfyldes, 2) at barnet eller den unge har begået
kriminalitet af et vist omfang eller en vis grovhed, 3) at barnet eller den unge har
alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer, eller 4) at forældremyndighedsin-
dehaver nægter at samarbejde om løsningen af barnets eller den unges proble-
mer.
Et forældrepålæg skal angive en eller flere konkrete handlepligter for forældre-
myndighedsindehaver, som skal være egnede til at bidrage til en løsning af bar-
nets eller den unges problemer. Pålægget skal samtidig stå i rimeligt forhold til
formålet, jf. servicelovens § 57 a, stk. 3.
Det fremgår herudover af pkt. nr. 461 i vejledning om særlig støtte til børn og
unge og deres familier, at efterlevelsen af pålægget skal være realistisk for for-
ældrene. Dvs. at der ved fastlæggelsen af pålægget fx skal tages højde for bar-
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om hvilke kriterier der anvendes i sager om forældrepålæg, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
nets eller den unges alder i forhold til, om forældrene har reel mulighed for at
efterleve pålægget. Pålægget skal endvidere være sagligt og ligge inden for ser-
vicelovens formål om særlig støtte til børn og unge. Endelig skal pålæggets ind-
hold i den konkrete sag fastlægges, så forældrene har mulighed for at opfylde
deres øvrige forpligtelser f.eks. i forhold til familiens øvrige børn og i forhold til
arbejdsplads eller uddannelsesinstitution.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndighedsindehaver om, at over-
holdelse af pålægget er en betingelse for at modtage børne- og ungeydelsen, jf.
lov om børne- og ungeydelse, og for, at det pågældende barn eller den pågæl-
dende unge medregnes ved beregning af boligstøtten, jf. lov om individuel bo-
ligstøtte. Hvis kommunen vurderer, at den, der er meddelt et forældrepålæg,
ikke efterlever pålægget, og at den manglende efterlevelse ikke beror på und-
skyldelige omstændigheder, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om det-
te jf. servicelovens § 57 a, stk. 6-7.
Undskyldelige omstændigheder kan f.eks. være, hvis en forældremyndigheds-
indehaver er blevet pålagt at deltage i et familieprogram, som den pågældende
ikke har haft mulighed for at deltage i på grund af sygdom og fx kan fremlægge
en lægeerklæring. Det er kommunen, der vurderer, om der i de konkrete tilfælde
foreligger undskyldelige omstændigheder, jf. pkt. nr. 470 i vejledning om særlig
støtte til børn og unge og deres familier.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen