Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1529813_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 13. maj 2015
”I forlængelse af samrådet om forældrebetaling den 16. april 2015 vil ministeren
da redegøre for, om han mener, at forældre til et handicappet barn skal betale
for at få deres barn behandlet, herunder angive, hvor meget ministeren mener er
rimeligt at opkræve forældre for en døgninstitutionsplads?”
I bekendtgørelse nr. 712 af 19. juni 2013 om betaling for ophold i anbringelses-
steder for børn og unge under 18 år samt for døgnophold og udslusningsophold
for unge i alderen 18 til og med 22 år (betalingsbekendtgørelsen) fremgår det, at
forældrene som hovedregel har pligt til at bidrage til udgifterne, når deres barn
anbringes uden for hjemmet, med mindre indkomsten ligger under et årligt fast-
sat beløb.
Det, synes jeg grundlæggende, er et fornuftigt princip. For forældre har pligt til
at tage vare på deres børn både økonomisk og socialt – det gælder, både når
barnet bor hjemme, og hvis barnet bliver anbragt uden for hjemmet, og det gæl-
der, uanset om dette skyldes et handicap eller andre forhold.
Den betaling, som forældre til et barn med handicap kan have i forbindelse med
barnets ophold på en døgninstitution, går til at dække en række af de udgifter,
som forældrene ellers selv skulle afholde, hvis barnet blev forsørget i hjemmet.
Forældrenes egenbetaling er således ikke målrettet den eventuelle behandling,
som barnet måtte modtage under opholdet.
I betalingsbekendtgørelsen er det ligeledes reguleret, hvor meget kommunerne
maksimalt kan opkræve i betaling, jf. § 1, stk. 3 og 4. Her kan det for eksempel
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om forældrebetaling til et handicappet barn, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
beregnes, at en familie med en årsindtægt på 560.000 kr. eller derover maksi-
malt kan betale 4.297 kr. om måneden (2015-pl).
Der er endvidere en række undtagelsesmuligheder, hvor kommunen helt eller
delvist kan fritage forældrene for egenbetaling, jf. betalingsbekendtgørelsens §
7, stk. 1, nr. 1, herunder såfremt opholdet har et udpræget behandlingssigte.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at kommunen kan vælge helt eller delvist
at fritage forældre for betalingen, uanset om de nævnte eksempler i betalings-
bekendtgørelsens § 7, stk. 1 er til stede eller ej.
Som jeg har oplyst udvalget om flere gange, så har jeg på baggrund af de sene-
ste måneders mediehistorier bedt Ankestyrelsen om at undersøge, hvordan
kommunerne administrerer reglerne på området, herunder deres praksis for at
meddele hel eller delvis fritagelse for betaling. Jeg har derudover bedt mine em-
bedsfolk om at foretage en vurdering af de nuværende regler. Jeg vil orientere
Folketingets Socialudvalg, når resultaterne foreligger.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen