Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1422490_0001.png
KL
Att. kontorchef Tina Wahl
og konsulent Rigmor Lond
[email protected]
og
[email protected]
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Om muligheder for at yde ledsagelse på ferier og udflugter i udlandet
På møde med KL og LEV den 27. maj 2014 i Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold blev det aftalt, at ministeriet til KL sender oplys-
ninger om ministeriets opfattelse af retstilstanden vedrørende kommunernes
muligheder for at yde socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, til beboe-
re med handicap på botilbud mv. under ferier og udflugter i udlandet.
I den anledning kan vi oplyse følgende:
Det er en forudsætning for at få hjælp efter serviceloven, at borgeren opholder
sig lovligt i Danmark. Dette betyder, at hjælpen som udgangspunkt ikke kan
medtages til eller ydes i udlandet.
Der gælder dog nogle undtagelser til dette udgangspunkt. Bl.a. i kraft af EU-
retten, som ikke berøres i det følgende, og via udlandsbekendtgørelsen, jf. ne-
denfor.
Derudover er ministeriet af den opfattelse, at kommunerne har mulighed for at
kunne tilbyde socialpædagogisk støtte, herunder ledsagelse, efter servicelovens
§ 85 til udflugter og ferier i udlandet under visse betingelser.
Udlandsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse om ydelser efter lov om social service under midlertidige op-
hold i udlandet (udlandsbekendtgørelsen) regulerer den enkelte borgers ret til at
medtage handicapkompenserende ydelser/ indsatser efter serviceloven til udlan-
det. Endvidere regulerer bekendtgørelsen borgerens ret til at få tilskud til ekstra
omkostninger ved midlertidige udlandsophold, herunder ferier.
Efter udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, har borgeren
ret
til at medtage føl-
gende ydelser efter serviceloven under et midlertidigt udlandsophold, hvis be-
tingelserne i udlandsbekendtgørelsen i øvrigt er opfyldt: Merudgiftsydelse ved
forsørgelse af børn (§ 41), tabt arbejdsfortjeneste (§ 42), ledsageordning for 12-
18 årige (§ 45), BPA (§ 96), ledsageordning for personer mellem 18 år og fol-
kepensionsalderen (§ 97), kontaktperson til døvblinde (§ 98), merudgiftsydelse
til voksne (§ 100), hjælpemidler og forbrugsgoder (§§ 112 og 113), handicapbil
(§ 114) og pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom (§ 118).
I relation til ledsagelse til udlandet skal særligt §§ 45, 96 og 97 fremhæves.
www.sm.dk
Dato: 13.8.2014
Sagsnr. 2013-4100
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Borgeren har ret til at medtage de nævnte ydelser på et udlandsophold på op til
en måned uden forudgående ansøgning til kommunen herom. Hvis udlandsop-
holdet overstiger en måned, skal borgeren forudgående ansøge kommunen om
at medtage hjælpen.
Ved siden af de ydelser, som borgeren har ret til at medtage til udlandet, jf.
ovenfor, kan kommunen efter udlandsbekendtgørelsens § 5 i særlige tilfælde
efter en konkret vurdering i forbindelse med kortvarige ferieophold i udlandet
yde tilskud til dækning af ekstra omkostninger, som er forbundet med ferien.
Det er ifølge Ankestyrelsens principafgørelse nr. 178-12 en forudsætning for at
modtage tilskud til ekstra omkostninger, at borgeren modtager en af de ydelser,
der er nævnt i udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2 (altså ydelserne nævnt i op-
remsningen ovenfor).
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 er ikke nævnt
i opremsningen i udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2. Det betyder, at borgere,
der modtager hjælp efter servicelovens § 95, ikke efter udlandsbekendtgørelsen
har ret til at medtage deres ordning under et midlertidigt ophold i udlandet.
Mulighed for at yde socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, under
midlertidigt ophold i udlandet
Udlandsbekendtgørelsen fastslår borgerens
ret
til at tage visse afgrænsede ydel-
ser/indsatser med under midlertidige ophold i udlandet, jf. ovenfor. Bekendtgø-
relsen forholder sig ikke til, om kommunerne har mulighed for at tilrettelægge
indsatsen sådan, at andre ydelser/indsatser kan medtages under udflugter og
ferier i udlandet.
Det er ministeriets opfattelse, at kommunerne har mulighed for at tilrettelægge
indsatsen sådan, at socialpædagogisk bistand, herunder socialpædagogisk ledsa-
gelse kan medtages under sædvanlige udflugter og ferier i udlandet. Det er her-
ved lagt til grund, at servicelovens § 2 om servicelovens anvendelsesområde
m.v. ikke ses at stå i vejen for, at kommunerne har denne mulighed i forhold til
borgere, der i forvejen er visiteret til hjælp efter serviceloven i Danmark. Ek-
sempler på sædvanlige udflugter og ferier kunne være, at botilbuddet arrangerer
en dagsudflugt til Sverige, en tur ned over grænsen til Tyskland, eller en uges
charterferie i Spanien.
I forbindelse med kommunernes tilrettelæggelse af mulighederne for, at borge-
ren kan få socialpædagogisk ledsagelse på sædvanlige ferier og udflugter i ud-
landet, skal de være opmærksomme på, at indsatsen efter servicelovens § 85
skal ydes efter sit formål i de enkelte tilfælde. Det vil sige, at ferien skal være i
overensstemmelse med formålet med indsatsen og formålsbestemmelsen i ser-
vicelovens § 81, herunder om forbedring af den enkeltes sociale og personlige
funktion samt udviklingsmuligheder.
Det er endvidere ministeriets opfattelse, at kommunens mulighed for at fastsæt-
te sit serviceniveau, som beskrevet omfatter både beboere i botilbud og perso-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422490_0003.png
ner, der bor i ”sædvanlige” boliger, dvs. boliger, der ikke kræver forudgående
kommunal visitation. Dette er begrundet i, at hjælp og støtte efter serviceloven
tildeles den enkelte uanset boligform, samt at det gælder al hjælp efter service-
loven med mindre, der udtrykkeligt er taget stilling til, at hjælpen ikke kan med-
tages.
I forbindelse med en konkret udmøntning af indsatsen skal kommunen i forhold
til den enkelte borger tage stilling til, om hjælpen kan ydes inden for sit formål.
Det vil sige, at beboere, der fx er anbragt på et botilbud på baggrund af en straf-
feretlig afgørelse, og derfor ikke må forlade boformen uden særlig tilladelse,
ikke kan benytte muligheden.
Det er en forudsætning, at der er tale om hjælp, der medtages til udlandet, og
som borgeren således allerede modtager inden for landets grænser i forvejen.
Der kan således ikke med baggrund i denne fortolkning træffes afgørelser, som
alene indebærer hjælp til ferier og udflugter i udlandet. Der kan heller ikke med
baggrund i denne fortolkning træffes afgørelse om at placere en borger i et boti-
lbud uden for landets grænser eller at sende en borger i misbrugsbehandling
uden for landets grænser.
Afslutningsvis bemærkes, at spørgsmål om rækkevidden af servicelovens § 85 i
sidste ende henhører under domstolene.
Med venlig hilsen
Hanne Stig Andersen
Kontorchef
3