Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 12. maj 2015
”Hvilke initiativer er der – siden omstruktureringen i Ankestyrelsen – iværksat for
at sikre, at kvaliteten i sagsbehandlingen højnes samtidig med, at den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid nedbringes?”
Ankestyrelsen har iværksat flere initiativer for at sikre, at der efter omstrukture-
ringen den 1. juli 2013 (fusionen mellem Ankestyrelsen og de tidligere sociale
nævn og beskæftigelsesankenævnene) fortsat er høj kvalitet i sagsbehandlingen
samtidig med, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nedbringes.
Ankestyrelsen oplyser, at der er iværksat følgende initiativer:
En organisationsmodel med høj grad af specialisering
De kommunale social- og beskæftigelsessager behandles af fire kontorer i Anke-
styrelsens Socialafdeling, fire kontorer i Beskæftigelsesafdelingen og et kontor i
Børne- og Familieretsafdelingen. Hvert kontor har et eller flere specialer. Eksem-
pelvis behandles alle sygedagpengesager, alle førtidspensionssager og alle sager
om enkeltydelser efter aktivloven udelukkende i et kontor. Inden for hvert kontor
kan der være foretaget en yderligere specialisering, hvis dette er hensigtsmæs-
sigt. Formålet med denne organisering har været at sikre en ensartet og den
bedst mulige kvalitet i afgørelserne.
Undervisningsforløb
Ankestyrelsen gennemførte i efteråret 2013 et internt undervisningsforløb inden
for specialeområderne, hvor en fælles praksis baseret på Ankestyrelsens princi-
Side
af