Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1528862_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 12. maj 2015
”Hvilke initiativer er der – siden omstruktureringen i Ankestyrelsen – iværksat for
at sikre, at kvaliteten i sagsbehandlingen højnes samtidig med, at den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid nedbringes?”
Ankestyrelsen har iværksat flere initiativer for at sikre, at der efter omstrukture-
ringen den 1. juli 2013 (fusionen mellem Ankestyrelsen og de tidligere sociale
nævn og beskæftigelsesankenævnene) fortsat er høj kvalitet i sagsbehandlingen
samtidig med, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nedbringes.
Ankestyrelsen oplyser, at der er iværksat følgende initiativer:
En organisationsmodel med høj grad af specialisering
De kommunale social- og beskæftigelsessager behandles af fire kontorer i Anke-
styrelsens Socialafdeling, fire kontorer i Beskæftigelsesafdelingen og et kontor i
Børne- og Familieretsafdelingen. Hvert kontor har et eller flere specialer. Eksem-
pelvis behandles alle sygedagpengesager, alle førtidspensionssager og alle sager
om enkeltydelser efter aktivloven udelukkende i et kontor. Inden for hvert kontor
kan der være foretaget en yderligere specialisering, hvis dette er hensigtsmæs-
sigt. Formålet med denne organisering har været at sikre en ensartet og den
bedst mulige kvalitet i afgørelserne.
Undervisningsforløb
Ankestyrelsen gennemførte i efteråret 2013 et internt undervisningsforløb inden
for specialeområderne, hvor en fælles praksis baseret på Ankestyrelsens princi-
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om hvilke initiativer der er - siden omstruktureringen i Ankestyrelsen - iværksat for at sikre, at kvaliteten i sagsbehandlingen højnes samtidig med, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nedbringes, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
pielle afgørelser blev fastlagt. Ankestyrelsens sagsbehandlende afdelinger udar-
bejdede i den forbindelse nye fælles afgørelsesskabeloner og brevskabeloner,
således at de forskelligartede skabeloner, som blev anvendt i statsforvaltninger-
ne, nu er erstattet med ensartede og fælles skabeloner. Ankestyrelsen arbejder
løbende med at optimere kvaliteten af Ankestyrelsens afgørelser.
Sikring af ensartet praksis
Ankestyrelsen har i 2014 udbygget den eksisterende samling af interne skriftlige
sagsbehandlingsvejledninger med henblik på at understøtte og udbrede en ens-
artet praksis i de enkelte afdelinger. Med samlingen af kommunale social- og
beskæftigelsessager i én myndighed er der behov for at fastlægge en klar ensar-
tet praksis. Samlingen af materialet er elektronisk og kaldes eKonsulenten. Hen-
sigten er, at eKonsulenten anvendes i den daglige sagsbehandling som et op-
slagsværk og som et centralt element i oplæringen af nyansatte sagsbehandlere
for at sikre en ensrettet, effektiv og kvalitetsbevidst sagsbehandling.
Etablering af forvaltningsnetværk
Forvaltningsrettens regler om blandt andet partshøring, aktindsigt og kravene til
en god begrundelse af en afgørelse er grundlaget for den juridiske sagsbehand-
ling i Ankestyrelsen. For at understøtte og udbrede en korrekt forvaltningsretlig
praksis i kontorer og afdelinger er der etableret et tværgående forvaltningsrets-
netværk.
Temaankemøder
Ankereformen indebærer, at de fleste tidligere nævnssager afgøres administra-
tivt. Som en del af ankereformen blev det besluttet at bevare lægmandselemen-
tet i et nærmere fastsat antal sager. Tilsammen udvælger Socialafdelingen og
Beskæftigelsesafdelingen og et af kontorerne i Børn- og Familieretsafdelingen op
til 400 sager til egentlig mødebehandling og op til 800 sager, der forelægges
ved skriftlig votering. Beskikkede medlemmer og Beskæftigelsesudvalget inddra-
ges i behandlingen af disse sager.
Ankestyrelsen har efter drøftelse i Det Rådgivende Praksisudvalg besluttet at
udvælge sagerne tematisk, så alle sagerne på et møde handler om 1-2 hovedte-
maer. En række undertemaer til hvert hovedtema belyser de problemstillinger,
der er knyttet til hovedtemaet.
Denne udvælgelsesmetode giver de beskikkede medlemmer og Beskæftigelses-
udvalget et indblik i Ankestyrelsens praksis og faglige skønsudøvelse, og giver
samtidig Ankestyrelsen systematisk feedback fra deltagerne på ankemøderne.
Den tematiserede mødebehandling giver samtidig mulighed for en bredere vur-
dering af Ankestyrelsens praksis og sagsbehandling.
Kvalitetsmåling af Ankestyrelsens afgørelser
Ankestyrelsen har en lang tradition for at gennemføre kvalitetsmålinger af sty-
relsens afgørelser på de større sagsområder. Siden 1993 har Ankestyrelsen fore-
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om hvilke initiativer der er - siden omstruktureringen i Ankestyrelsen - iværksat for at sikre, at kvaliteten i sagsbehandlingen højnes samtidig med, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nedbringes, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
3
taget en årlig intern, tværgående kvalitetsmåling af et udvalg af afgjorte sager.
Formålet med kvalitetsmålingen er at udvikle og øge kvaliteten i sagsbehandlin-
gen og i Ankestyrelsens service over for borgerne og andre interessenter. Kvali-
tetsmålingen er en objektiv juridisk måling af afgørelsernes rigtighed, forståelig-
hed og klarhed samt helhedsindtryk.
Ankestyrelsen har i 2014 udviklet en ny model for kvalitetsmåling, der skal dan-
ne grundlag for fremtidige kvalitetsmålinger fra 2015 og frem. Revisionen er
gennemført som konsekvens af, at Ankestyrelsen er eneste klageinstans på det
kommunale sagsområde.
For at sikre fortsat høj kvalitet i Ankestyrelsens afgørelser, også efter klagere-
formen, har styrelsen som supplement til den årlige tværgående kvalitetsmåling
iværksat løbende afgrænsede målinger på enkeltområder i afdelingerne.
Intern opsamling af viden og udbredelse af best practice
Ankestyrelsen er i gang med en systematisk kortlægning af arbejdsgange og
processer med henblik på at udbrede best practice i sagsbehandlingen på tværs
af de sagsbehandlende afdelinger. Arbejdet omfatter eksempelvis afklaring af
sagsbehandlernes kompetenceniveau og evt. behov i forhold til optimal brug af
digitale værktøjer.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at der for at fastholde de ovenfor nævnte initiati-
ver og dermed nedbringe sagsbehandlingstiden og højne kvaliteten af afgørel-
serne, er tilkendegivet, at Ankestyrelsen kan forøge sit forbrug med op til 15
mio. kr. både i 2015 og i 2016 ved at trække på sin opsparing.
Herudover er der fastsat mål om gennemsnitlige sagsbehandlingstider og kvali-
teten i sagsbehandlingen i Ankestyrelsens mål- og resultatplan for 2015. Der
følges løbende op på udviklingen i sagsbehandlingstiderne og kvaliteten i afgø-
relserne med henblik på, at der kan igangsættes yderligere initiativer, såfremt
der viser sig et behov herfor.
Med de igangsatte initiativer arbejder Ankestyrelsen således målrettet med at
realisere målsætningen om kvalitet i sagsbehandlingen og lavere sagsbehand-
lingstider.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll