Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1438651_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 19. december 2014
”Er det ministerens opfattelse, at nogle sociale tilbud risikerer at skulle lukke på
et uoplyst grundlag, og påtænker ministeren, at der skal være opsættende virk-
ning i tvivlstilfælde, så det sikres, at beboerne ikke pludselig står uden et tilbud,
jf. SOU – bilag 16 (alm. del)?”
Det er en betingelse for godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter en sam-
let vurdering har den fornødne kvalitet. Heri indgår en vurdering af tilbuddets
kvalitet inden for temaerne uddannelse og beskæftigelse, selvstændighed og
relationer, målgrupper, metoder og resultater, organisation og ledelse, kompe-
tencer, økonomi og fysiske. Den samlede vurdering af, om et tilbud kan godken-
des, beror på socialtilsynets faglige skøn.
Hvis socialtilsynet efter en samlet vurdering finder, at et tilbud ikke længere har
den fornødne kvalitet, skal socialtilsynet foretage en vurdering af, om det er
sandsynligt at tilbuddet inden for en rimelig periode vil kunne foretage de nød-
vendige ændringer, så tilbuddet opnår den fornødne kvalitet. Forventes det ikke,
at tilbuddet kan eller vil rette op på de bekymrende forhold, skal socialtilsynet
træffe afgørelse om ophør af godkendelse.
Forud for en afgørelse om ophør af en godkendelse forudsættes det, at der har
været en forhandling og dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om baggrun-
den for overvejelserne om ophør af godkendelsen, samt at tilbuddet har fået
mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til grund for overvejelserne.
Det forudsættes også, at ophør sker med rimelig frist, så både tilbuddet og de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
visiterende kommuner har mulighed for at indrette sig på det. Der kan dog være
situationer, hvor godkendelsen må fjernes omgående.
Ophør af en godkendelse er en afgørelse. Det betyder, at socialtilsynet forud for
at den træffes skal iagttage gældende forvaltningsretlige regler og grundsætnin-
ger om f.eks. proportionalitet, høring og begrundelse.
Ophør af en godkendelse har den virkning, at tilbuddet bliver taget af Tilbuds-
portalen, og at tilbuddet ikke længere kan indgå i den kommunale forsyning.
Socialtilsynet underretter derfor de handlekommuner, der har ansvar for borgere
i tilbuddet, om godkendelsens ophør. Under hensyntagen til den fastsatte frist
for ophøret af godkendelsen sker underretningen telefonisk eller skriftligt. Hand-
lekommunen har ansvar for at finde et nyt tilbud til de omfattede borgere.
Afgørelse om ophør af godkendelse af et tilbud skal altså ske på et oplyst grund-
lag, og tilbud burde ikke kunne risikere at blive lukket uden grund. Ligesom det
er sikret, at der tages hånd om de berørte beboere.
Hvis et tilbud mener, at ophør af deres godkendelse er uberettiget, kan afgørel-
sen påklages til Ankestyrelsen efter de almindelige klageregler i kapitel 10 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. § 19 i lov om so-
cialtilsyn.
Klager, som behandles efter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, har som hovedregel ikke opsættende virkning. Det frem-
går dog af lovbemærkningerne til § 72 i lov om retssikkerhed og administration,
at en myndighed kan tillægge klager over egen afgørelse opsættende virkning.
Efter Ankestyrelsens praksis skal myndigheden (her: socialtilsynet) samtidig med
den materielle afgørelse eller klage tage stilling til spørgsmålet om opsættende
virkning. Forhold der kan tale for, at en myndighed tillægger en klage over en
afgørelse opsættende virkning kan være, at der er tvivl om afgørelsen og at dens
iværksættelse vil have vidtrækkende konsekvenser for borgeren eller myndighe-
den, som ikke – eller kun vanskeligt lader sig genoprette.
Ankestyrelsen har i en principafgørelse (SM R-6-03) fundet, at der kan klages
over et afslag på at tillægge en klage opsættende virkning. Ankestyrelsen lagde i
den forbindelse vægt på, at en beslutning om opsættende virkning må betragtes
som en afgørelse i forvaltningslovens forstand, og at en afgørelse om opsætten-
de virkning, der vedrører en sag efter den sociale lovgivning, herefter vil være en
afgørelse efter den sociale lovgivning. Ankestyrelsen fandt samtidig, at der –
bortset fra lovbestemmelser herom – kun undtagelsesvist kan tillægges en klage
over en afgørelse efter den sociale lovgivning opsættende virkning.
Klager over socialtilsynets afgørelser har således som udgangspunkt ikke opsæt-
tende virkning. Socialtilsynene vil dog i ganske særlige tilfælde kunne tillægge
klager over deres afgørelser opsættende virkning. Det kan f.eks. være i tilfælde,
hvor efterlevelsen af en afgørelse indebærer, at et tilbud ”lider uoprettelig ska-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
de”. Der vil i sådanne tilfælde skulle ske en afvejning af hensynet til borgerne på
tilbuddet. Hvis socialtilsynet har vurderet, at det ikke vil være forsvarligt for bor-
gerne at blive der, vil hensynet til borgerne vægte tungere end hensynet til til-
buddet. En klage over ophør af godkendelse vil evt. kunne tillægges delvis op-
sættende virkning, således, at der ikke kan optages nye beboere, hvorimod nu-
værende beboere kan blive boende, indtil der er truffet afgørelse i selve sagen
om ophør af godkendelse. En sådan afgørelse kan være båret af hensynet til at
undgå unødvendige flytninger af beboerne. Ankestyrelsen vil ved en klage over
socialtilsynets afslag på opsættende virkning under tilsvarende forudsætninger
kunne tillægge en klage opsættende virkning.
Endelig kan Ankestyrelsen i henhold til § 11, stk. 1 i deres forretningsorden væl-
ge at hastebehandle sager.
Der er således allerede mulighed for at tillægge en klage over afgørelse om op-
hør af godkendelse af et tilbud opsættende virkning i tvivlstilfælde, i det omfang
hensyntagen til de berørte borgere tillader det.
Manu Sareen
/ Lone Larsen