Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 8. maj 2015
”
Vil
ministeren i forlængelse af, at det med jævne mellemrum bliver fremført, at
visse personer truer sig til bestemte lægeudtalelser og/eller kommunale afgørel-
ser, vurdere, om der er brug for et system, hvor patienten/borgeren, når der
foreligger mistanke om eksempelvis socialt bedrageri, bedømmes af et panel
bestående af tilfældigt udvalgte (af hensyn til anonymitet) læger og/eller tilfæl-
digt udvalgte kommunale sagsbehandlere? Ordningen kan eventuelt bruges i
sager, hvor patienten/borgeren tidligere har udvist truende adfærd. Hensigten
er bl.a. at sikre, at kommunerne træffer afgørelser ud fra et så oplyst og korrekt
grundlag som muligt.”
Lovgivningen fastlægger, hvilke opgaver kommunerne skal løse, men kommu-
nerne kan selv i vidt omfang fastlægge, hvordan arbejdet skal organiseres og
tilrettelægges.
Jeg kan henvise til, at det på det sociale område eksempelvis fremgår af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, at kommunalbestyrelsen,
har ansvaret for og beslutter, hvordan kommunen skal planlægge og udføre sin
virksomhed på det sociale område.
Tanken bag det kommunale selvstyre er bl.a., at det er afgørende for en optimal
opgaveløsning, at kommunerne har den nødvendige handlefrihed til at løse op-
gaverne så effektivt og smidigt som muligt. Efter de gældende regler er der som
udgangspunkt ikke noget til hinder for, at kommunerne kan vælge at organisere
arbejdet med bestemte typer af sager, fx sager hvor der er mistanke om socialt
Side
af