Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets Socialudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
22. april 2015
Folketingets Socialudvalg har den 1. april 2015, efter ønske fra Pernille Skipper (EL),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 265 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Under henvisning til ministerens svar på SOU alm. del - spm. nr. 229, bedes ministeren
redegøre for, hvilke "finansieringsmæssige overvejelser", der eksempelvis kan være tale
om, samt hvordan eventuel sletning af børnesager, som kun findes i papirudgave,
stemmer overens med arkivlovens bestemmelser.
Svar:
Reglerne om kassation af børnesager er fastsat i bekendtgørelse nr. 1000 af 28.
september 2004 om bevaring og kassation af arkivalier i primærkommunerne, som er
udstedt i medfør af arkivloven.
Efter bekendtgørelsen skal følgende personsager bevares på social- og
sundhedsområdet:
A: Alle personsager på papir vedrørende børns og unges anbringelse uden for hjemmet.
B: Alle sager på papir om integration af flygtninge og indvandrere.
C: Personsager på papir, som er af særlig eller principiel karakter.
D: Andre personsager på papir, der vedrører personer, som er født den første i en
måned.
E: En arkiveringsversion af data fra elektroniske sags- og
dokumenthåndteringssystemer (ESDH og EDH-systemer) med personsager.
Personsager, der falder uden for disse kategorier, kasseres. Det er den pågældende
kommunes afgørelse, om eller hvornår kassationen skal finde sted, idet kommunen har
hjemmel til at træffe afgørelse om bevaring af arkivalier i videre omfang end fastsat i de
af rigsarkivaren fastsatte bestemmelser.
Dok. nr. 2647002