Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1522976_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. april 2015
”Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker en afspecialisering på blindeområ-
det, da der er tale om en relativ lille målgruppe, som ikke er til stede i hver
kommune?”
Indledningsvis skal jeg bemærke, at de specialiserede skoler og de såkaldte
kommunikationscentre, som indeholder tilbud direkte målrettet blinde og svag-
synede, hører under undervisningsministerens ressortområde. Der er imidlertid
grænseflader til det sociale område, idet de borgere, der bruger de pågældende
tilbud, ofte også får ydelser efter sociallovgivningen.
Jeg vil gerne understrege, at jeg finder det meget vigtigt, at vi fastholder den
højt specialiserede viden og sikrer, at vi har en struktur, hvor der findes særligt
specialiserede tilbud til dem, der har brug for det, og hvor der sker en fortsat
udvikling af specialiseret viden. Det gælder ikke bare i forhold til målgruppen
blinde og svagsynede, men også i forhold til en lang række andre målgrupper.
Jeg vil derfor svare mere generelt på spørgsmålet.
Ønsket om at sikre tilstrækkelig specialiseret viden og kompetencer var bag-
grunden for, at regeringen i november 2013 indgik en aftale med alle Folketin-
gets partier om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov. Aftalen,
som omfattede både det sociale område og specialundervisningsområdet, blev
udmøntet i en række tiltag, som trådte i kraft 1. juli 2014.
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om hvordan ministeren vil sikre, at der ikke sker en af-specialisering på blindeområdet, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
Først og fremmest blev der etableret en national koordinationsstruktur, som
giver staten en væsentlig rolle i forhold til at sikre de fornødne tilbud for mål-
grupper med behov for særligt specialiserede indsatser - både på det sociale
område og på specialundervisningsområdet. Koordinationsstrukturen er foran-
kret i Socialstyrelsen, men på specialundervisningsområdet deles kompetencen
mellem Socialstyrelsen og Undervisningsministeriet.
Den nationale koordinationsstruktur indebærer, at Socialstyrelsen har kompeten-
ce til at udmelde målgrupper og/eller særlige indsatser, hvor der er behov for
øget koordination eller planlægning på tværs af kommuner og regioner for at
sikre og videreudvikle de mest specialiserede tilbud og indsatser.
Som den første målgruppe på specialundervisningsområdet har Socialstyrelsen i
efteråret 2014 udmeldt ”Børn og unge med alvorlig synsnedsættelse” og på det
sociale område målgruppen ”Voksne med svær erhvervet hjerneskade”. Kommu-
nerne arbejder nu med de to udmeldinger og skal afrapportere senest 1. marts
2016.
Socialstyrelsen vil frem mod afrapporteringerne være i løbende dialog med
kommunalbestyrelserne og regionsrådene om de centrale udmeldinger. De fore-
løbige meldinger fra lokalt hold er, at der ikke vurderes at være væsentlige ud-
fordringer i forhold til at kunne afrapportere på de centrale udmeldinger.
På baggrund af den endelige tilbagemelding går Socialstyrelsen i dialog med
kommunalbestyrelserne om deres løsningsforslag. Hvis disse ikke vurderes at
være tilstrækkelige til at sikre den specialiserede viden, kan Socialstyrelsen be-
nytte sig af sin såkaldte ”call-in beføjelse” og har i sidste ende mulighed for at
pålægge en kommune eller en region et driftsansvar og dermed fastlægge en
tilbudsstruktur på området.
Derudover skal Socialstyrelsen udarbejde vejledende, faglige forløbsbeskrivelser
på det mest specialiserede socialområde og området for den mest specialiserede
specialundervisning. Forløbsbeskrivelserne skal udgøre en faglig ramme for til-
rettelæggelsen af kommunernes indsats over for en række målgrupper og skal
indeholde den aktuelt bedste viden om, hvilke tilbud og indsatser der kan være
relevante for den omfattede målgruppe, herunder hvilke faglige kompetencer der
er relevante at inddrage i indsatsen i de forskellige faser.
Den første forløbsbeskrivelse er udarbejdet på specialundervisningsområdet og
omhandler rehabilitering og undervisning af børn og unge med tidligt konstate-
ret høretab. Forløbsbeskrivelsen er netop blevet offentliggjort af Socialstyrelsen.
Endelig har VISO i Socialstyrelsen fået ansvaret for at tilvejebringe de specialråd-
givningsydelser, der tidligere hørte under de lands- og landsdelsdækkende un-
dervisningstilbud samt ansvaret for koordinering af vidensudvikling på området.
VISO er således blevet pålagt en ny og væsentlig rolle, som skal skabe øget sy-
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om hvordan ministeren vil sikre, at der ikke sker en af-specialisering på blindeområdet, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
3
nergi på det mest specialiserede specialundervisningsområde inden for udvalgte
målgrupper, herunder børn, unge og voksne med synsnedsættelse.
VISO indgik i 2014 kontrakter med seks af de tidligere lands- og landsdelsdæk-
kende specialundervisningstilbud om at yde landsdækkende specialrådgivning
samt for nogen af tilbuddenes vedkommende også vidensudvikling, udredning,
kursusvirksomhed og/eller materialeproduktion. VISO følger løbende behovet for
specialrådgivning og udviklingstendenserne inden for områderne af de pågæl-
dende specialundervisningstilbud, blandt andet med henblik på, at kontrakterne
med tilbud på områderne kan blive så præcise som muligt. Næste forhandlings-
runde om kontrakter gældende for 2016 påbegyndes i maj måned.
Jeg mener, at der med disse initiativer er gjort rigtig meget for at sikre, at der
ikke forsvinder vigtig specialiseret viden og kompetencer på det sociale område
og på specialundervisningsområdet, herunder blandt andet i forhold til målgrup-
pen blinde og svagsynede.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen