Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1514954_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. marts 2015
”Hvor meget mener ministeren, at en psykologs anbefaling i en given forældre-
kompetenceundersøgelse skal vægte i forhold til kommunens egen vurdering
i sagen, og burde kommunen lave yderligere undersøgelser, såfremt psykolo-
gens anbefaling strider imod kommunens egen vurdering i sagen, for herved
at oplyse sagen yderligere med henblik på at vurdere, om det er psykologen eller
kommunen der har overvejende ret i den konkrete sag?”
Når en kommune finder, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte,
skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter reglerne i service-
lovens § 50, der skal afdække ressourcer og problemer hos barnet, familien og
netværket. Den børnefaglige undersøgelse skal anlægge en helhedsbetragtning,
og undersøgelsen skal omfatte barnets eller den unges udvikling og adfærd,
familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber samt
andre relevante forhold. Den børnefaglige undersøgelse må ikke være mere om-
fattende, end formålet med undersøgelsen tilsiger.
I nogle tilfælde kan der som led i den børnefaglige undersøgelse være behov for
en undersøgelse af forældrenes forældrekompetencer for eksempel ved en psy-
kologisk undersøgelse.
Forældrekompetenceundersøgelser er således ét muligt redskab for kommunen
til at oplyse sagen, men vil ikke være relevant at anvende i alle sager. Hvis kom-
munen har besluttet, at der skal udarbejdes en forældrekompetenceundersøgel-
se i en sag, vil denne indgå i sagen, i lighed med de øvrige oplysninger i sagen.
Side
af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forældrene skal løbende inddrages og også høres, inden der træffes afgørelse i
sagen.
Kommunen skal herefter foretage en samlet vurdering af de forhold, som den
børnefaglige undersøgelse peger på. Kommunen skal herunder vurdere, om der
er grundlag for at iværksætte foranstaltninger og i givet fald, hvilke af de mulige
hjælpeforanstaltninger efter servicelovens § 52, der vurderes at være den eller
de bedste i forhold til den konkrete sag.
I sager, hvor forældrene ikke ønsker at samtykke til en anbringelse, for eksempel
fordi de er uenige i den faglige vurdering, der ligger til grund for kommunens
indstilling om anbringelse, kan afgørelsen alene træffes af børn og unge-
udvalget. Udvalget består af en byretsdommer, to børnesagkyndige og to læg-
mænd (medlemmer af kommunalbestyrelsen). Dommeren har ansvaret for, at
sagen er tilstrækkeligt oplyst. Forældremyndighedsindehaveren og børn på 12 år
og derover tilbydes gratis advokatbistand under sagens behandling.
Såfremt forældremyndighedsindehaveren er uenig i den faglige vurdering, der
ligger til grund for kommunens afgørelse, for eksempel fordi de selv har fået
lavet en psykologisk undersøgelse med et andet resultat, har forældrene og de-
res advokat mulighed for at fremføre de modstridende faglige argumenter for
børn og unge-udvalget.
Børn og unge-udvalgets afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen og i sidste ende
indbringes for domstolene.
Som det fremgår, skal afgørelser om særlig støtte til børn og unge træffes ud fra
en helhedsvurdering, og den prøvelse, der sker af sagerne, har både fokus på
barnet bedste og forældrenes retssikkerhed.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen