Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. marts 2015
”Hvor meget mener ministeren, at en psykologs anbefaling i en given forældre-
kompetenceundersøgelse skal vægte i forhold til kommunens egen vurdering
i sagen, og burde kommunen lave yderligere undersøgelser, såfremt psykolo-
gens anbefaling strider imod kommunens egen vurdering i sagen, for herved
at oplyse sagen yderligere med henblik på at vurdere, om det er psykologen eller
kommunen der har overvejende ret i den konkrete sag?”
Når en kommune finder, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte,
skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter reglerne i service-
lovens § 50, der skal afdække ressourcer og problemer hos barnet, familien og
netværket. Den børnefaglige undersøgelse skal anlægge en helhedsbetragtning,
og undersøgelsen skal omfatte barnets eller den unges udvikling og adfærd,
familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber samt
andre relevante forhold. Den børnefaglige undersøgelse må ikke være mere om-
fattende, end formålet med undersøgelsen tilsiger.
I nogle tilfælde kan der som led i den børnefaglige undersøgelse være behov for
en undersøgelse af forældrenes forældrekompetencer for eksempel ved en psy-
kologisk undersøgelse.
Forældrekompetenceundersøgelser er således ét muligt redskab for kommunen
til at oplyse sagen, men vil ikke være relevant at anvende i alle sager. Hvis kom-
munen har besluttet, at der skal udarbejdes en forældrekompetenceundersøgel-
se i en sag, vil denne indgå i sagen, i lighed med de øvrige oplysninger i sagen.
Side
af