Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 27.03.2015
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. februar 2015 fra Carina
Olsen, jf. SOU alm. del - bilag 151, og herunder redegøre for reglerne i forbin-
delse med kommunernes udøvelse af det kommunale skøn på det sociale områ-
de, endvidere hvilke retningslinjer der er for udøvelse af skønnet, og om kom-
munen har fri ret til at udøve skønnet uden at inddrage borgernes syn på afgø-
relsen. Endvidere bedes ministeren redegøre for, hvilke muligheder en borger
har for at klage over skønsmæssige afgørelser.”
Den konkrete henvendelse drejer sig om skønsmæssige afgørelser generelt på
det sociale område og om borgerens mulighed for at klage over sådanne afgø-
relser.
Når en myndighed træffer afgørelse på det sociale område, skal det ske med
hjemmel i lovgivningen. Den konkrete lovgivning kan indebære, at myndigheden
skal udøve et skøn, når den træffer afgørelse i en sag
De bestemmelser, der giver en myndighed mulighed for at foretage et skøn,
betyder ikke, at myndigheden kan foretage et »frit skøn«, når den træffer afgø-
relse. Myndighedens skøn er et skøn, der er undergivet en række retlige be-
grænsninger. Når der i loven er angivet en vis ramme for en bestemmelses an-
vendelse, er der også dermed angivet en vis binding i administrationen af be-
stemmelsen med hensyn til, hvilke momenter der skal inddrages i vurderingen.
Hvor langt denne binding rækker, afgøres ved en fortolkning af de enkelte lov-
bestemmelser.
Side
af