Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1514446_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 27. marts 2015
”Ministeren bedes oplyse, om kommunerne følger de retningslinjer der i 2011
blev lavet for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser,
så der er ensartede arbejdsgange uanset hvilken kommune og hvilke fagperso-
ner, der har stået bag undersøgelsen.”
Inden en kommune træffer afgørelse om at iværksætte en social indsats over for
et barn eller en ung, skal kommunen oplyse sagen. Til det formål skal kommu-
nen udarbejde en børnefaglig undersøgelse, som skal anlægge en helhedsbe-
tragtning af alle relevante forhold for at afdække ressourcer og problemer hos
barnet eller den unge, familien og netværket. Som led i undersøgelsen vil det i
nogle tilfælde være relevant med en egentlig psykologisk undersøgelse for at
vurdere forældrenes forældrekompetence (det som ofte kaldes en forældrekom-
petenceundersøgelse). Det kan eksempelvis være, at der er behov for en psyko-
logisk vurdering af forældrenes evne til at drage omsorg for deres barn med en
udviklingsforstyrrelse, eller at der er behov for en nærmere beskrivelse af til-
knytningen mellem barn og forældre. I andre tilfælde er der ikke behov for en
sådan psykologisk vurdering, fordi der er et klart anbringelsesgrundlag, for
eksempel fordi forældrene ikke er i stand til at tage vare på sig selv, eller på
grund af forældrenes langvarige stofmisbrug, den unges grove kriminalitet eller
andet. Det er således ikke i alle sager, at det er relevant at udarbejde en egentlig
forældrekompetenceundersøgelse.
Ankestyrelsen har i 2012 undersøgt kommunernes anvendelse af forældrekom-
petenceundersøgelser i en stikprøve på 104 sager fra i alt 12 kommuner. Sager-
Side
af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ne omfattede anbringelser uden for hjemmet både med og uden forældrenes
samtykke. Det fremgår af undersøgelsen, at der forelå forældrekompetenceun-
dersøgelser i 10 pct. af de gennemgåede sager.
I 2011 udarbejdede en arbejdsgruppe under Socialministeriet retningslinjer for
forældrekompetenceundersøgelser med henblik på at understøtte og ensarte
kommunernes udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser
i de sager, hvor det er relevant. Retningslinjerne omhandler faglige opmærk-
somhedspunkter i forbindelse med
bestilling, udarbejdelse
og
anvendelse
af en
forældrekompetenceundersøgelse, herunder eksempelvis rolle- og ansvarsforde-
ling mellem myndighedssagsbehandleren og undersøgeren, og udformning af
den afsluttende erklæring.
Ankestyrelsen spurgte i undersøgelsen fra 2012 kommunerne om, hvorvidt de
var opmærksomme på retningslinjerne fra 2011, og om de anvendte dem, når de
bestilte forældrekompetenceundersøgelser, eller under udarbejdelsen af dem. I
alt 78 kommuner svarede, og af dem var 94 pct. opmærksomme på retningslin-
jerne. Af de kommuner, der var opmærksomme på retningslinjerne, svarede 86
pct. at de altid eller ofte anvendte retningslinjerne, når de
bestilte
forældrekom-
petenceundersøgelser. Tilsvarende var der 78 pct. af de kommuner, der var op-
mærksomme på retningslinjerne, der svarede, at de anvendte retningslinjerne
under
udarbejdelsen
af forældrekompetenceundersøgelser.
Endelig kan jeg henvise til min besvarelse af S 786 af 6. marts 2015 for yderlige-
re oplysninger om forældrekompetenceundersøgelser.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen