Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1511293_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 23. marts 2015
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete initiativer ministeren har foretaget
sig efter beretning 101 om forslag til folketingsbeslutning om opsættende virk-
ning i klagesager for borgere med handicap (2013-2014)?”
Spørgsmålet har blandt andet været behandlet under samråd d. 2. oktober 2014,
ligesom det har været berørt i forbindelse med nylige afholdte forhandlinger om
revision af servicelovens voksenbestemmelser. Som jeg har redegjort for på det
nævnte samråd, er der sat nye ambitiøse mål for Ankestyrelsens sagsbehand-
lingstid for klager over kommunale afgørelser i perioden 2015-2018.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet siden juli 2014, og der er taget
en række initiativer for at sikre en fortsat positiv udvikling. Ankestyrelsen har i
den forbindelse fået mulighed for at øge sit forbrug med op til 15 mio. kr. årligt
i 2015 og 2016, ved at trække på sin opsparing, med henblik på at få nedbragt
sagsbehandlingstiden hurtigere end ellers muligt.
Det blev medio 2014 aftalt med Ankestyrelsen, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for kommunale klagesager maksimalt måtte udgøre 6 måneder ved
årets udgang. Det mål opfyldte Ankestyrelsen, idet den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid var 5,8 måneder for sager, der blev afgjort i december 2014. Det er
i øvrigt en lavere gennemsnitlig sagsbehandlingstid end ved overtagelsestids-
punktet af sagsområdet den 1. juli 2013. Mængden af uafsluttede sager er også
tilsvarende faldet mere end forudsagt på samrådet af 2. oktober 2014. Ankesty-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relsen fortsætter den fokuserede indsats på det kommunale område og forven-
ter, at antallet af uafsluttede sager vil falde yderligere i løbet af 2015, og den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid dermed også vil falde yderligere.
Det indgår i Ankestyrelsens mål og resultatplan for 2015-2018, at målsætningen
for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i kommunale klagesager er 3 måne-
der, og at det skal opnås fra den 1. juli 2016 og frem.
Nogle sager vil givet kunne afgøres hurtigere, og nogle sager vil tage lidt længe-
re tid. Det afgørende er, at vi sikrer en god balance mellem ressourcer og beho-
vet for korrekte og hurtige afgørelser. Jeg vil gerne fremhæve, at Ankestyrelsen
efter en konkret vurdering kan beslutte at hastebehandle sager, som har en sær-
lig alvorlig eller indgribende betydning for borgeren, eksempelvis sager om mas-
siv nedsættelse eller ophør af den hidtidige hjælp til en borger med omfattende
plejebehov (eksempelvis borgerstyret personlig assistance).
Som jeg også redegjorde for under det nævnte samråd, har Ankestyrelsen sam-
tidig fokus på at vejlede kommunerne, så den kommunale sagsbehandling un-
derstøttes med henblik på, at kommunerne kan træffe rigtige og forståelige af-
gørelser i første omgang.
Efter forarbejderne til retssikkerhedslovens § 72 og Ankestyrelsens praksis kan
en myndighed tillægge klager over egne afgørelser opsættende virkning.
Det er fastsat i Ankestyrelsens principafgørelse R-6-03, at der kan klages over
afslag på at tillægge en klage opsættende virkning
Helt aktuelt kan jeg også henvise til, at Ankestyrelsen har taget flere initiativer
for at synliggøre statistikken om, hvor mange klagesager der behandles fra de
enkelte kommuner og forskellene i omgørelsesprocenterne fra kommune til
kommune. Dette skal sikre, at ankestatistikken anvendes mere aktivt af kommu-
nerne, og at Ankestyrelsen i højere grad kan målrette sin vejledning.
Ankestyrelsen har fra sidste år sendt en halvårsrapport til hver kommune med
hovedtallene for udfaldet af de behandlede ankesager, og på Ankestyrelsens
hjemmeside er der adgang til at hente kvartalstal for alle kommuner, opdelt på
de enkelte lovområder. Ankestyrelsen har i december 2014 tilpasset styrelsens
hjemmeside, så statistikkerne bliver præsenteret samlet, og der bliver også ad-
gang til at hente månedstal via denne portal.
Manu Sareen
/ Anita Hørby