Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 23. marts 2015
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete initiativer ministeren har foretaget
sig efter beretning 101 om forslag til folketingsbeslutning om opsættende virk-
ning i klagesager for borgere med handicap (2013-2014)?”
Spørgsmålet har blandt andet været behandlet under samråd d. 2. oktober 2014,
ligesom det har været berørt i forbindelse med nylige afholdte forhandlinger om
revision af servicelovens voksenbestemmelser. Som jeg har redegjort for på det
nævnte samråd, er der sat nye ambitiøse mål for Ankestyrelsens sagsbehand-
lingstid for klager over kommunale afgørelser i perioden 2015-2018.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet siden juli 2014, og der er taget
en række initiativer for at sikre en fortsat positiv udvikling. Ankestyrelsen har i
den forbindelse fået mulighed for at øge sit forbrug med op til 15 mio. kr. årligt
i 2015 og 2016, ved at trække på sin opsparing, med henblik på at få nedbragt
sagsbehandlingstiden hurtigere end ellers muligt.
Det blev medio 2014 aftalt med Ankestyrelsen, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for kommunale klagesager maksimalt måtte udgøre 6 måneder ved
årets udgang. Det mål opfyldte Ankestyrelsen, idet den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid var 5,8 måneder for sager, der blev afgjort i december 2014. Det er
i øvrigt en lavere gennemsnitlig sagsbehandlingstid end ved overtagelsestids-
punktet af sagsområdet den 1. juli 2013. Mængden af uafsluttede sager er også
tilsvarende faldet mere end forudsagt på samrådet af 2. oktober 2014. Ankesty-