Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1502009_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2014
Strafferetskontoret
Rasmus Nexø Jensen
2014-0030-2481
1295700
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1493 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvordan den kriminelle lavalder er defineret i de europæiske lande og USA, til justitsministeren
1502009_0002.png
Spørgsmål nr. 1493 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke lande i den europæiske
union, i de nordiske lande samt i USA og Canada, der har ung-
domsdomstole til behandling af lovovertrædelser begået af un-
ge under 18 år.”
Svar:
1.
For så vidt angår de øvrige medlemslande i EU, herunder Sverige og
Finland, kan Justitsministeriet henvise til ministeriets besvarelser af 11.
juni 2014 af spørgsmål nr. 116-117 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvori der både oplyses om de enkelte landes kriminelle lavalder og anven-
delse af ungdomsdomstole.
2.
Til brug for besvarelsen vedrørende de øvrige nordiske lande har Ju-
stitsministeriet indhentet udtalelser fra de relevante myndigheder i Norge
og Island.
Det islandske Indenrigsministerium har oplyst, at den kriminelle lavalder i
Island er 15 år, og at der ikke anvendes ungdomsdomstole i Island.
Det norske Justis- og Beredskapsdepartement har oplyst, at den kriminelle
lavalder i Norge er 15 år, og at der ikke anvendes ungdomsdomstole i
Norge. I forlængelse heraf har Justis- og Beredskapsdepartementet oplyst,
at man i Norge netop har indført ”Ungdomsstraff” og ”Ungdomsoppføl-
ging”. Om de pågældende sanktioner har Justis-
og Beredskapsdeparte-
mentet oplyst følgende:
“The
Juvenile Sentence (Ungdomsstraff) and the Juvenile
Sanction (ungdomsoppfølging): Two new criminal sanctions
for young offenders between 15 and 18 years of age, the Ju-
venile Sentence and the Juvenile Sanction, entered into force
1 July 2014.
The sanctions require the consent and participation of the mi-
nor. The implementation will be the responsibility of the me-
diation boards. The young offender must work actively to
turn his or her life around and stop committing offences. The
sanctions also require the involvement of the offender’s pri-
vate network, the various elements of the justice system and
other public bodies (/authorities), all of whom contribute to
an individually adapted follow-up. Together, the involved
parties and the youth conference coordinator will prepare a
plan of action for the young offender. The plan of action will
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvordan den kriminelle lavalder er defineret i de europæiske lande og USA, til justitsministeren
help to prevent reoffending and may include different kinds
of crime prevention measures (drug/alcohol programme,
treatment, anger management), which will involve restric-
tions on and control of the young offender (drug control, cur-
few period) and measures that give the young offender a
structured daily life and promote integration in society (at-
tending school, work).
The Juvenile Sentence is intended for young offenders who
have committed serious or repeated offences, and the plan of
action will last for at least 6 months and up to two, or some-
times three years. The Juvenile Sanction is intended for less
serious crime and the plan of action can only last for up to
one year.”
3.
For så vidt angår Canada og USA kan Justitsministeriet henvise til mini-
steriets besvarelse af 11. juni 2014 af spørgsmål nr. 118 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, hvori der både oplyses om anvendelse af ung-
domsdomstole og
for Canadas vedkommende
den kriminelle lavalder.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om den kriminelle lavalder i USA
har Justitsministeriet via Udenrigsministeriet indhentet en udtalelse fra den
danske ambassade i Washington, D.C., der har oplyst følgende:
”Som
ambassaden ved tidligere lejligheder har indberettet er
strafferet i USA alt overvejende et delstatsligt anliggende. Det-
te gælder også i forhold til fastsættelsen af en kriminel lavalder
for børn. Femten delstater har fastsat en kriminel lavalder, der
varierer fra 6-12 år. Delstater, der ikke ved lov har fastsat en
kriminel lavalder, vil ved bedømmelsen af spørgsmålet falde
tilbage på de såkaldte
common law
regler, hvorefter den krimi-
nelle lavalder er fastsat til barnets 7. år. I aldersspændet mel-
lem 7-14 år gælder der en formodning for, at barnet kan og bør
holdes ansvarlig for sine kriminelle handlinger; efter det fyldte
14. år bliver børn efter
common law
behandlet på lige vilkår
med voksne. I de sjældne tilfælde, hvor et barn måtte have
gjort sig skyldig i en overtrædelse af den føderale strafferet, er
den kriminelle lavalder fastsat til 11 år.”
3