Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1502035_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 27. februar 2015
”I forbindelse med besvarelse af spørgsmål S 300, fortalte ministeren, at han
skulle holde møde med Landsforeningen Autisme den 16. december. Ministeren
bedes redegøre for, hvad der kom ud af dette møde, om han selv deltog
og om den konkrete problemstilling med at forældre trues med tvangsfjernelse
og forældrepålæg, hvis deres børn ikke kommer i skole, blev drøftet.”
Som jeg også oplyste den 18. februar 2015 i min mundtlige besvarelse af
spørgsmål S 697, mødtes Landsforeningen Autisme den 16. december 2014 med
embedsmænd fra både Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold og fra Undervisningsministeriet.
Autismeforeningen fortalte på mødet blandt andet om deres oplevelse af under-
visningstilbuddene til børn og unge med autisme og kommunernes sociale ind-
satser over for familier med børn med autisme. Landsforeningen Autisme talte
herunder også om den konkrete problemstilling om trusler om sanktioner over
for forældrene, som de har beskrevet i en henvendelse fra 25. september, og
som både jeg og undervisningsministeren tidligere har kommenteret i svar på
spørgsmål 577 besvaret d. 28. oktober 2014 og 578 (SOU alm. del) besvaret d.
29. oktober 2014 til Folketingets Socialudvalg og i mit mundtlige svar på
spørgsmål S 300 den 19. november 2014.
Jeg har fået oplyst, at det på mødet blev understreget, at kommunerne har en
klar pligt til at hjælpe alle børn med behov for støtte, og at det også gælder børn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
med autisme. I lighed med mine tidligere svar blev det også oplyst, at den hjælp
og støtte, der sættes i værk, skal være rettet mod at hjælpe barnet.
Som jeg sagde i min besvarelse på S 697, blev det også slået fast på mødet, at
forældrepålæg kun kan gives, hvis det er forældrenes manglende vilje, der er
problemet. Hvis forældrene derimod mangler kompetencerne til at håndtere bar-
nets problemer, skal kommunen i stedet hjælpe forældrene med det. Det er i den
forbindelse vigtigt, at der skelnes imellem, om der er tale om en faglig uenighed
om støtten til barnet, som bør afklares på anden vis. Dette kan for eksempel
være i forhold til valget af skoletilbuddet, der kan påklages til Klagenævnet for
Specialundervisning, eller hvorvidt barnet eller den unge har behov for særlig
støtte, som kan påklages til Ankestyrelsen. En indsats efter serviceloven må ikke
bruges som sanktion for at løse en faglig uenighed om tilbuddet til barnet. Så-
fremt forældrene er uenige i kommunens afgørelse om forældrepålæg, kan afgø-
relsen påklages til Ankestyrelsen.
Som jeg også har oplyst i mine tidligere besvarelser, er det min opfattelse, at
systemet er bygget op, så det på én gang sikrer både barnets eller den unges
bedste og familiens retssikkerhed. Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for
nye lovgivningsmæssige tiltag på området. Mødet med Autismeforeningen har
dog givet anledning til, at den gældende vejledning på området vil blive tydelig-
gjort med henblik på at sikre klarhed over, hvordan reglerne skal anvendes. Jeg
forventer, at den reviderede vejledning kan offentliggøres til sommer.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen