Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1503156_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
Dato: 4. marts 2015
E-mail [email protected]
Ansvarlig: nike
Sagsnr. 2015 - 1114
”Ministeren bedes kommentere det fortrolige bilag SOU alm. del – bilag 117, og
herunder redegøre for reglerne i §§ 112 og 113 i serviceloven i forhold til om en
borger kan få støtte til køb af en 3-hjulet knallert.”
Det er henholdsvis kommunerne og Ankestyrelsen, der træffer afgørelse i sociale
sager. Jeg kan således ikke afgøre den konkrete sag eller pålægge kommunen
eller Ankestyrelsen at træffe en bestemt afgørelse.
Generelt kan der om servicelovens § 112 om bevilling af hjælpemidler oplyses,
at kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Betingelserne for at få tildelt et hjæl-
pemiddel beror på en konkret og individuel vurdering af, om hjælpemidlet i væ-
sentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne, i væ-
sentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller er nødvendigt for, at
den pågældende kan udøve et erhverv.
Efter servicelovens § 113 skal der ydes hjælp til køb af forbrugsgoder, når betin-
gelserne i § 112 om støtte til hjælpemidler er opfyldt.
Der kan dog ikke ydes hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt
indbo. Hvilke forbrugsgoder, der indgår i sædvanligt indbo, bliver løbende æn-
dret i takt med den almindelige samfundsudvikling. Ved bedømmelsen af, om et
forbrugsgode er så almindeligt, at der ikke kan ydes hjælp til anskaffelsen efter
reglerne om forbrugsgoder, må der tages hensyn til udviklingen i den almindeli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ge levestandard og borgernes forbrugs- og leveregler. Således vil flere forbrugs-
goder med tiden blive mere almindeligt udbredt og efterhånden blive betragtet
som almindelig indbo.
Der kan på nuværende tidspunkt ydes hjælp til køb af en trehjulet knallert til
borgere, som på grund af nedsat gangevne kun kan færdes over korte stræknin-
ger og ikke har kræfter til at bruge en trehjulet cykel eller transportere sig på
anden vis. Der er således generelt ikke noget til hinder for hjælp til køb af en
trehjulet knallert, såfremt betingelserne i servicelovens § 112 er opfyldt.
Reglerne for støtte til køb af bil reguleres af § 114 i serviceloven. Efter denne
bestemmelse skal der ydes støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne. Funktionsevnen skal i væsentlig grad vanske-
liggøre adgangen til at fastholde et arbejde, gennemføre en uddannelse eller til
at færdes, i tilfælde hvor personen har aktiviteter uden for hjemmet, som medfø-
rer et betydeligt behov for kørsel med bil.
En afgørelse om støtte til køb af bil foretages på baggrund af en konkret og indi-
viduel vurdering, herunder en samlet vurdering af ansøgerens helbredsmæssige
og sociale forhold samt ansøgerens manglende evne til at færdes. I vurderingen
indgår også oplysninger om ansøgerens daglige kørselsbehov, og en vurdering
af, om støtte til køb af bil i væsentlig grad vil gøre ansøgeren selvhjulpen
En ansøgning om henholdsvis støtte til køb af bil og hjælp til køb af en trehjulet
knallert foretages således på baggrund af forskellige vurderinger, herunder i
særdeleshed i forhold til det daglige kørselsbehov. I vurderingen af en ansøg-
ning om støtte til køb af bil indgår således ansøgerens daglige kørselsbehov,
hvor der lægges vægt på, om kørselsbehovet har et sådant omfang, at bevilling
af bil i væsentlig grad kompenserer for ansøgerens nedsatte funktionsevne.
På den baggrund finder jeg ikke, som foreslået i det fortrolige bilag 117, anled-
ning til at sidestille en trehjulet knallert og en handicapbil.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen