Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1499651_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. februar 2015
”Ministeren bedes kommentere artiklen fra Muskelsvindfondens hjemmeside
www.muskelsvindfonden.dk: "Endnu en kommune med ulovligt serviceniveau",
fra den 9. januar 2015, og herunder svare på følgende spørgsmål:
– Kan en kommune bestemme, at en arbejdsgiver i en BPA-ordning uden varsel
skal sende medarbejderne hjem på tvungen ferie eller til ledighed, når borgeren
bliver indlagt på et sygehus?
– Når en kommune vælger hvilken overenskomst kommunen lægger sig op ad i
udmålingen af løn og arbejdsvilkår til hjælpere ansat i BPA-ordninger, gælder de
overenskomstmæssige forhold så ikke, hvis en borger eksempelvis bliver akut
indlagt på et sygehus i fem dage?”
Den artikel, der henvises til i spørgsmålet, omhandler lovligheden af en kommu-
nes generelle retningslinjer vedrørende medtagelse af hjælpere ansat i ordninger
efter servicelovens §§ 95 og 96 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance under indlæggelse på sygehus.
Kompetencen til at vurdere lovligheden af generelt fastsatte retningslinjer i en
kommune, henhører under statsforvaltningen, der fører tilsyn med, at kommu-
nerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Ministeriet har noteret sig, at den konkrete sag jf. artiklen er indbragt for stats-
forvaltningen.
Generelt i forhold til ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance kan det oplyses, at det er kommunen, der be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
vilger den enkelte ordning. Hjælpen ydes som tilskud til dækning af udgifter ved
ansættelse af hjælpere.
Det er den, der er arbejdsgiver for hjælperne i den enkelte ordning (borgeren, en
nærtstående, en forening eller en privat virksomhed), der har kompetencen ved-
rørende ansættelsesretlige spørgsmål. En kommune, der ifølge lovgivningen
aldrig kan være arbejdsgiver i disse ordninger, kan dermed heller ikke træffe
beslutninger af ansættelsesretlig karakter i forhold til hjælperne, herunder be-
slutninger om opsigelse, hjemsendelse eller varsling og afholdelse af ferie.
En kommunes udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere i den enkelte ord-
ning skal fremgå af bevillingen og skal fastsættes efter reglerne i udmålingsbe-
kendtgørelsen. Det er herefter arbejdsgiveren i den enkelte ordning, der i kraft
af sin kompetence vedrørende ansættelsesretlige spørgsmål indgår aftale med
hjælperne om løn og ansættelsesvilkår inden for rammerne af den af kommunen
givne bevilling. Det betyder, at selv om en kommune ved udmålingen af tilskud i
en ordning har valgt at tage udgangspunkt i en bestemt overenskomst, vil denne
overenskomst alene være gældende for hjælperne i ordningen, hvis arbejdsgive-
ren har indgået aftale med hjælperne herom.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen