Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1497255_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 17. februar 2014
”Hvordan vil ministeren sikre, at kommunale udbud ikke fører til materiale - pen-
kanyler – af en for ringe kvalitet til landets diabetespatienter, der medfører store
gener, manglende kontrol over blodsukkeret og generelt dårligere behandling,
sådan som Diabetesforeningen beskriver i artiklen fra Altinget den 20. januar
2015: ”Udbudsbølgen har ramt diabetikerne hårdt”, og vil ministeren tage nogen
initiativer til at sikre diabetespatienterne i alle landets kommuner valgmulighe-
der og udstyr af høj kvalitet, så deres behandling er sikker og tryg?”
Indledningsvist skal det bemærkes, at hjælpemidler til personer med varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne bevilges af kommunalbestyrelsen efter
servicelovens § 112.
Det følger endvidere af § 9 i bekendtgørelse nr. 1432 af 23. december 2012 om
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven, at der kan ydes
støtte til injektions- og testmaterialer (fx sprøjter, kanyler, insulinpen, finger-
prikker (lancetter), teststrimler og blodsukkermåleapparatur), til insulinkrævende
diabetikere og til diabetikere, som er i kombinationsbehandling med insulin og
tabletter eller andet godkendt injektionspræparat.
For så vidt angår de generelle udbudsregler, er der indhentet nedenstående bi-
drag fra Erhvervs- og Vækstministeriet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
”Offentlige indkøb er reguleret af udbudsreglerne, herunder EU’s udbudsdirektiv
og den danske tilbudslov. Udbudsreglerne er procedureregler, og har således
ikke betydning for kvaliteten af det, der indkøbes.
Det er den enkelte indkøber, der fastlægger, hvad der skal købes og til hvilken
kvalitet på det enkelte område. Det skal sikre, at indkøbene gennemføres på den
mest hensigtsmæssige måde, da det den enkelte ordregivende myndighed, der
bedst kender det konkrete behov.
Udbudsreglerne giver indkøberne flere mulighederne for at stille krav om kvali-
tet, herunder ved at stille mindstekrav til kvaliteten eller ved at lægge vægt på
kvalitet i forbindelse med tildelingen af kontrakten.”
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal leveres af bestem-
te leverandører. Ved indgåelse af leverandøraftaler skal repræsentanter for bru-
gerne inddrages ved udarbejdelse af kravsspecifikationerne. Brugerrepræsentan-
terne skal således sikres indflydelse på, hvilke krav kommunalbestyrelserne skal
stille til indholdet i leverandøraftaler, herunder krav til kvalitet. Det følger endvi-
dere af retssikkerhedslovens § 37 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen hører han-
dicaprådet over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
Såfremt der er indgået en leverandøraftale, og en borger ønsker at benytte en
anden leverandør, er det muligt for borgeren selv at vælge leverandør, og der-
med få bevilget et andet produkt, end det af kommunalbestyrelsen indkøbte.
Borgeren kan i de tilfælde få refunderet udgifterne hertil, dog højest med et be-
løb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet hos sin
leverandør.
Jeg finder på den baggrund ikke på nuværende tidspunkt anledning til yderligere
initiativer.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen