Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1511332_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 23. marts 2015
”Ministeren bedes kommentere SOU alm. del - bilag 97 (fortroligt bilag), og
herunder kommentere de enkelte forslag, der fremgår af bilaget.”
Ved foreløbig besvarelse af spørgsmålet den 17. februar 2015 oplyste jeg, at jeg
havde bedt Justitsministeriet om bidrag til brug for besvarelsen, idet den hen-
vendelse, som jeg bliver bedt om at kommentere, også omhandler sager, som
henhører under Justitsministeriet. Jeg har nu modtaget bidrag fra Justitsministe-
riet og afgiver derfor endelig besvarelse af spørgsmålet.
Jeg finder det rigtigst ikke at kommentere på den konkrete samværssag, som
beskrives nærmere i henvendelsen. Om de forslag til behandlingen af samværs-
sager, som henvendelsen indeholder, kan jeg oplyse følgende:
Efter official- eller undersøgelsesprincippet er det Statsforvaltningen, der skal
tilvejebringe et fyldestgørende og retligt grundlag for en afgørelse om samvær
med et barn. Bliver forældrene ikke enige under den indledende fase af sagen,
påhviler det Statsforvaltningen at indhente de oplysninger, der er nødvendige for
at afgøre sagen, eller at foranledige, at forældrene fremlægger oplysningerne.
Efter forvaltningslovens § 19 må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har
gjort parten bekendt med oplysninger, som parten ikke antages at være bekendt
med og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder
dog kun, hvis oplysningerne eller vurderingerne er til ugunst for den pågælden-
de part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Vi har jo netop vedtaget L 103 Forslag til lov om ændring af forældreansvarslo-
ven og retsplejeloven (Imødegåelse af samarbejdschikane m.v. Det overordnede
formål med de nye regler er at fremme begge forældres aktive og loyale medvir-
ken til en samværssags behandling og at imødegå de problemer, der opstår, når
sagens proces og afklaring forhales. Det er således intentionen at sikre, at bar-
nets kontakt med den ene forælder ikke afbrydes uden, at der er en væsentlig
grund hertil, og at afbrydelsen er til barnets bedste. Dette skal bl.a. ske ved, at
Statsforvaltningen skal træffe en midlertidig afgørelse om kontaktbevarende
samvær hurtigst muligt og inden 3 uger efter modtagelsen af en anmodning om
fastsættelse af samvær.
Med aftalen om satspuljen for 2015 er der afsat 48,8 mio. kr. over fire år til et
forsøgsprojekt med forebyggelse af konflikter ved skilsmisse og samlivsophæ-
velse. Projektet har som formål at begrænse belastningen af børn ved skilsmisse
og samlivsophævelse, at styrke forældres evne til samarbejde og konflikthåndte-
ring, at minimere antallet af gengangere i systemet og få en større viden om
effekterne af konflikthåndtering til brug for fremtidige overvejelser om tilrette-
læggelsen af sagsbehandlingen i systemet.
Justitsministeriet har for så vidt angår muligheden for at strafforfølge sager om
falsk anklage oplyst følgende:
”Falsk forklaring og falsk anklage kan straffes efter reglerne i straffelovens kapi-
tel 17.
Det er i straffelovens § 164, stk. 1, fastsat, at den, der afgiver urigtige oplysnin-
ger til en offentlig myndighed med forsæt til, at en uskyldig derved bliver sigtet,
dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, kan straffes
med fængsel indtil 6 år.
Bestemmelsen indebærer f.eks., at hvis en person afgiver bevidst urigtige oplys-
ninger til politiet med henblik på, at en anden bliver straffet – eksempelvis for
blufærdighedskrænkelse – selvom vedkommende er klar over eller bestemt an-
tager, at den pågældende er uskyldig, vil forholdet efter omstændighederne
kunne straffes efter straffelovens § 164, stk. 1.
Politiet kan efter anmeldelse eller af egen drift iværksætte en efterforskning, når
der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det of-
fentlige, er begået, jf. retsplejelovens § 742, stk. 2.
Det beror således på en konkret vurdering af den enkelte sags omstændigheder,
om der er grundlag for at indlede eller fortsætte en efterforskning.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at der for politiet og anklagemyndigheden i
medfør af retsplejelovens § 96, stk. 2, gælder et objektivitetsprincip, hvorefter
det både skal sikres, at strafskyldige drages til ansvar, og at forfølgning af
uskyldige ikke finder sted.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Justitsministeriet har for så vidt angå for så vidt angår klagefrister oplyst følgen-
de:
”Det er i retsplejelovens § 721 fastsat, at påtale i en sag helt eller delvist kan
opgives, hvis sigtelsen har vist sig at være grundløs, hvis videre forfølgning ikke
kan forventes at føre til, at sigtede findes skyldig, eller hvis sagens gennemførel-
se vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller behandlingstider, som ikke
står i rimeligt forhold til sagens betydning og den straf, som i givet fald kan for-
ventes idømt.
Det er endvidere i retsplejelovens § 722 fastsat, at tiltale i en sag helt eller del-
vist kan frafaldes, bl.a. hvis den begåede kriminalitet er af ringe strafværdighed
og ikke kan medføre højere straf end bøde, eller hvis der i den enkelte sag kon-
kret er formildende omstændigheder eller andre omstændigheder, der gør, at
det ikke skønnes nødvendigt at føre sagen til domfældelse. Et tiltalefrafald er en
strafferetlig afgørelse, der indebærer, at den pågældende anses for skyldig i det
forhold, der er rejst sigtelse for.
Om påtale kan opgives eller tiltale frafaldes i den enkelte sag, beror på en kon-
kret vurdering af sagens omstændigheder. Træffer en politidirektør afgørelse om
at opgive påtale eller frafalde tiltale i en straffesag, underrettes den sigtede,
forurettede, og hvis forurettede er afgået ved døden, forurettedes nære pårøren-
de om afgørelsen. Herudover underrettes andre, der antages at have en rimelig
interesse i afgørelsen. Dette følger af retsplejelovens § 724, stk. 1.
Afgørelsen om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald kan påklages til den overordne-
de anklagemyndighed (statsadvokaten) inden 4 uger, jf. retsplejelovens § 101,
stk. 1, 1. pkt., jf. § 102, stk. 1.
Fristen på 4 uger til at påklage afgørelsen om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
er fastsat med henblik på at sikre, at klageren får et rimeligt tidsrum til at over-
veje, om afgørelsen bør påklages og til eventuelt at søge sagkyndig bistand, jf.
pkt. 2.3 i bemærkningerne til lovforslag nr. L 184 af 22. januar 1992 om æn-
dring af retsplejeloven, straffeloven, færdselsloven og udlændingeloven (Ankla-
gemyndighedens struktur).
Er der truffet afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald i en straffesag, føl-
ger det endvidere af retsplejelovens § 724, stk. 2, at strafforfølgning mod den,
der har været sigtet, kun kan fortsættes efter den overordnede anklagemyndig-
heds (statsadvokatens) bestemmelse, hvis meddelelse herom er forkyndt for den
pågældende inden 2 måneder fra afgørelsens dato, medmindre den sigtedes
forhold har hindret rettidig forkyndelse, eller betingelserne for genoptagelse
efter retsplejelovens § 975 er til stede.
Klager en person således over, at politidirektøren har opgivet påtale f.eks. i en
sag om blufærdighedskrænkelse, vil statsadvokaten skulle tage stilling til sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Træffer statsadvokaten afgørelse om, at strafforfølgning skal fortsætte, skal af-
gørelsen forkyndes for den sigtede. Fristen på 2 måneder i retsplejelovens §
724, stk. 2, skal ses i lyset af, at der skal gives myndighederne en rimelig tids-
frist til at behandle klagen samt foretage en eventuelt forkyndelse af afgørelsen
for den sigtede.”
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard