Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 10. februar 2015
”På baggrund af artiklen fra Berlingske Tidende den 16. februar 2015: "Forældre
til børn med autisme trues med alvorlige sanktioner", er ministeren da enig i, at
forældrepålæg ikke er et hensigtsmæssigt redskab at anvende over for forældre,
der har børn med autisme, når de ikke kan få deres børn i skole? Og mener mi-
nisteren, at forældrepålæg kan bidrage til løsning af problemerne i sådanne sa-
ger?”
I forhold til valg af skoletilbud er det undervisningsministerens område. Jeg skal
derfor henvise til undervisningsministeren vedrørende reglerne for specialunder-
visning og mulighederne for at klage, hvis man som forælder er uenig i kommu-
nens vurdering af ens barns behov for specialundervisning.
Det er efter serviceloven muligt at yde en række forskellige former for hjælp og
støtte, der kan understøtte udsatte børn og unges opvækst, udvikling, sundhed,
trivsel og skolegang. Støtten skal altid tage udgangspunkt i barnets eller den
unges bedste og skal være tidlig og helhedsorienteret, så problemer så vidt mu-
ligt kan forebygges og afhjælpes i hjemmet. Det kan eksempelvis være ved hjælp
af indsatser efter servicelovens § 11, herunder pædagogisk støtte i hjemmet
eller kontaktperson, hvis det vurderes at kunne hjælpe barnet og familien.
Der er strenge krav til, hvornår kommunerne kan iværksætte tiltag uden foræl-
drenes samtykke, såsom forældrepålæg, ligesom der er udvidet adgang til at få
efterprøvet disse afgørelser. Der kan således alene træffes afgørelse om foræl-
drepålæg efter serviceloven, hvis barnets eller den unges udvikling er i fare, og
dette vurderes at bero på, at forældremyndighedsindehaveren ikke lever op til sit
forældreansvar. Der skal desuden foreligge bestemte oplysninger for eksempel