Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1490502_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 28. januar 2015
”Ministeren bedes redegøre for, om et barn kan blive betragtet som anbragt
udenfor hjemmet, såfremt en familie har mange aflastningsdøgn til sit barn?”
Reglerne om anbringelse og aflastning reguleres i lov om social service.
Det følger af lov om social service § 52, stk. 3, nr.7, at kommunerne kan træffe
afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, når det er af væsentlig betydning
for barnets eller den unges behov for støtte.
Det følger af lov om social service § 52, stk. 3, nr. 5, at kommunerne kan træffe
afgørelse om aflastning. Bestemmelsen har til formål at støtte barnet eller den
unge for at sikre, at de kan opnå samme muligheder for personlig udvikling,
sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Det er forudsætningen for aflastning efter § 52, stk. 3, nr. 5, at der er gennem-
ført en børnefaglig undersøgelse, og at kommunen har vurderet, at aflastningen
bedst tilgodeser barnet eller den unges behov for støtte.
Det er i serviceloven ikke fastsat regler om, hvor mange aflastningsdøgn på en
uge, som en aflastningsordning kan udgøre.
Kommunerne skal altid fortage et konkret, individuel vurdering af omfanget af
støttebehovet i sådanne sager. Til brug herfor kan kommunerne tage udgangs-
punkt i ”Vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Heraf fremgår det, at aflastningsopholdet kan strække sig fra en til to dage til to
til tre uger ad gangen, typisk weekend eller ferieperioder. Det er angivet, at selve
aflastningsordningen kan fungere i en længere årrække og evt. under hele op-
væksten.
Endelig kan kommunerne efter lov om social service § 44, jf. § 84, tilbyde aflast-
ning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer et barn eller
en ung med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Denne type aflastning kan eksempelvis anvendes i situationer, hvor barnet eller
den unge er plejekrævende, og hvor aflastningen kan være en forudsætning for,
at barnet bliver boende i hjemmet, jf. § 44, jf. § 84. Tilbuddet forudsætter ikke
en børnefaglig undersøgelse efter § 50. Behovet og omfanget herfor beror på en
konkret, individuel vurdering fra kommunen.
I forhold til en konkret afgrænsning af spørgsmålet om omfang af aflastning
efter lov om social service § 52, stk. 3, nr. 5 har jeg til brug for besvarelsen ind-
hentet bidrag fra Ankestyrelsen, som er øverste administrativ klageinstans og
lovfortolkende myndighed på dette område. Ankestyrelsen oplyser, at styrelsen
har truffet en principafgørelse (nr. 44-11) om afgræsning i forhold til anbringel-
se. Det fremgår af principafgørelsen, at:
”(…) fast ophold uden for hjemmet fra torsdag efter skole til mandag morgen er
af et sådant omfang, at det skal bevilliges efter reglerne om anbringelse uden for
hjemmet”.
Afgørelse kan læses i sin helhed her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=153383
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen