Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 10. februar 2015
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke kriterier, der skal ligge til grund for, at
en kommune kan træffe en beslutning om, at forældre til et handicappede
barn selv skal betale et stort beløb for en døgninstitutionsplads, herunder om
der skal ligge en lægefaglig vurdering af barnet til grund for beslutningen.”
Som oplyst i svar på spørgsmål nr. 137 (SOU alm. del), så er forældrenes beta-
ling for opholdet, når deres børn er anbragt uden for hjemmet, reguleret i be-
kendtgørelse nr. 712 af 19. juni 2013 om betaling for ophold i anbringelsesste-
der for børn og unge under 18 år samt for døgnophold og udslusningsophold
for unge i alderen 18 til og med 22 år (betalingsbekendtgørelsen).
Heraf fremgår, at forældrene som hovedregel har pligt til at bidrage til udgifter-
ne ved opholdet ud fra størrelsen af deres indkomst, med mindre indkomsten
ligger under et årligt fastsat beløb jf. betalingsbekendtgørelsen § 1, stk. 2. I
betalingsbekendtgørelsen fremgår det endvidere, at kommunen herudover helt
eller delvist kan fritage forældrene for egenbetaling af en række forskellige årsa-
ger, jf. betalingsbekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr. 1, herunder såfremt opholdet
har et udpræget behandlingssigte.
Kommunens afgørelse om betaling kan inden 4 uger indbringes for Ankestyrel-
sen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Jeg er bekendt med, at Ankestyrelsen har truffet en principafgø-
relse, hvor Ankestyrelsen uddyber det angivne kriterium om, at opholdet skal
have et ”udpræget behandlingssigte”.
Det er et grundlæggende forvaltningsretligt princip, der på det sociale område er
lovfæstet i § 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,