Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 27. februar 2015
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. januar 2015 fra Sisse Ilsøe
om alarmopkald vedr. forsvundet 7-årig dreng, jf. SOU alm. del – bilag 86.”
I henvendelsen af 12. januar 2015 fra Thora Center gives der fra centrets side
blandt andet udtryk for, at ”Hotline 116 000” har behov for opbakning til at etab-
lere samarbejde på tværs af forvaltninger i Danmark i sager, hvor et barn for-
svinder.
Jeg skal i den forbindelse henvise til aftalen om oprettelse af Koordinationsenhe-
den for Børnebortførelser, som alle partier indgik i foråret 2013, og som blev
udmøntet i foråret 2014. Formålet med aftalen var at koordinere indsatsen mel-
lem relevante myndigheder, så der kan komme en skånsom løsning så hurtigt
som muligt i de vanskelige sager om børn, der bortføres af en forælder. Samtidig
skulle aftalen sikre støtte og praktisk hjælp til den efterladte forælder. Der var
således et ønske om at kunne tilbyde en særligt specialiseret hjælp fokuseret på
den type bortførelsessager, der udspiller sig mellem barnets forældre.
Koordinationsenheden har det overordnede ansvar for håndteringen af alle sa-
ger, hvor en forælder bortfører eller tilbageholder et barn fra den anden foræl-
der. Det betyder, at de forældre og børn, der står midt i en børnebortførelse
mødes af én myndighed, som kan fungere som tovholder og guide i en situation,
der som oftest er meget uoverskuelig for den efterladte forælder.
Hjælpen og støtten til den efterladte forælder gives først ved, at der er knyttet en
døgnåben telefon til Koordinationsenheden. Denne telefon, der bemandes af