Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1495527_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 10. februar 2015
”Som opfølgning på svar på S 1566, bedes ministeren redegøre for, om der er
sket forbedringer i Københavns Kommune i forhold til at sikre kvaliteten af
sagsbehandlingen og borgerbetjeningen.”
Spørgsmål S 1566 vedrørte en artikel om journaliseringspraksis i Københavns
Kommunes forskellige forvaltninger.
Artiklens oplysninger om undersøgelsen af generel journaliseringspraksis i Kø-
benhavns Kommune gav mig ikke, som minister for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, anledning til at tage konkrete initiativer.
Som anført i svaret på spørgsmål S 1566 notede jeg mig imidlertid, at borger-
rådgiveren i sin beretning for 2013 overordnet konkluderede, at der generelt set
foregår et stort arbejde i Københavns Kommune for at forbedre sagsbehandlin-
gen og borgerbetjeningen, og at forvaltningens ledelse i vidt omfang har fokus
på dette.
Jeg har i forlængelse heraf, på Københavns Kommunes hjemmeside, noteret mig
borgerrådgiverens rapport om forvaltningens indsats for at forbedre sagsbe-
handlingen og borgerbetjeningen 2013/2014.
Vedrørende Socialforvaltningens fremgår det af borgerrådgiverens klassificering,
at forvaltningens indsats under 6 af 7 kriterier vurderes at være god og at ind-
satsen kan have mærkbar effekt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det anføres vedrørende Socialforvaltningens indsats bl.a.:
”Borgerrådgiverens konklusioner viser, at forvaltningen gør en god indsats for at
forbedre sagsbehandlingen og borgerbetjeningen i forvaltningen som helhed.
Først og fremmest ved forvaltningen, hvad den skal have styr på og har i vidt
omfang afdækket relevante indsatsområder. Dernæst har forvaltningen udvist
beslutningskraft, herunder allokeret visse ressourcer for at muliggøre de iværk-
satte tiltag for at forbedre sagsbehandlingen og borgerbetjeningen i forvaltnin-
gen.
Det kan endvidere konstateres, at forvaltningen har et godt ledelsesmæssigt
engagement i god sagsbehandling og borgerbetjening på direktionsniveau.”
Manu Sareen
/ Anita Hørby