Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1498199_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 19. februar 2015
”I og med at Center for Selvmordsforskning tidligere igennem en årrække har
gennemført en række projekter målrettet unge med henblik på at nedbringe
frekvensen af unges selvmord – bl.a. projektet ”Travellers”, bedes ministeren
oplyse, hvilke erfaringer fra de forskellige projekter, der konkret arbejdes videre
med i dag på ungdomsuddannelserne og i folkeskole-regi, ligesom ministeren
bedes fremsende en oversigt over, hvilke evidensbaserede metoder, der anven-
des på ungdomsuddannelserne med henblik på at nedbringe antallet af selvmord
blandt unge.”
Som jeg oplyste i mit foreløbige svar af 2. februar 2015, har Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold bedt Undervisningsministeriet om en
et bidrag til besvarelsen af spørgsmål 143.
Undervisningsministeriet har oplyst følgende:
”Uddannelsessteder i Danmark har efter undervisningsmiljøloven pligt til at gen-
nemføre undervisningsmiljøvurderinger hvert 3. år af sikkerheds- og sundheds-
forholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på ud-
dannelsesstedet. Undervisningsmiljøvurderingen skal både indeholde en kort-
lægning og en handlingsplan for opfølgning.
Herudover er der en række tiltag, som er specifikke for de enkelte uddannelses-
områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
På folkeskoleområdet fokuseres der på elevernes trivsel og sundhed blandt an-
det i undervisningen i det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning
og familiekundskab. Herom gælder blandt andet, at
”Eleverne skal beskæftige sig
med egne og andres erfaringer og undren i emnet for at medvirke til udvikling af
engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen
identitet i samspil med andre.”
(jf. stk. 2 i fagformålet for sundheds- og seksual-
undervisning og familiekundskab).
På folkeskoleområdet gennemføres endvidere i 2015 for første gang en årlig
national trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse
på alle folkeskoler, herunder også specialskoler. Det er et centralt mål i folkesko-
lereformen, at elevernes trivsel skal styrkes. Trivselsmålingen vil blandt andet
være et redskab for lærerne til at opdage eventuel mistrivsel i en klasse. Elever-
nes besvarelser behandles fortroligt, og læreren vil dermed ikke få adgang til
den enkelte elevs svar. Resultaterne skal imidlertid danne grundlag for et syste-
matisk arbejde med trivsel og undervisningsmiljø og for igangsætning af even-
tuelle indsatser på skoler og i de enkelte klasser. Resultaterne skal desuden ind-
gå i den kommunale kvalitetsrapport.
På ungdomsuddannelsesområdet er der en række indsatser, som kan medvirke
til at forebygge selvmord blandt unge.
På de gymnasiale ungdomsuddannelser er der uddannede studievejledere, som
løbende efteruddannes gennem kurser og temadage samt supervision. Her klæ-
des studievejlederne på til også at tage de svære samtaler og reagere på bestem-
te signaler og tegn på mistrivsel hos elever. Studievejlederne samarbejder med
de enkelte klassers lærerteam, som melder tilbage til studievejlederne, hvis de
oplever adfærdsændringer hos elever. På gymnasierne er der endvidere tilknyttet
en psykolog til hver skole, som har træffetid på bestemte tidspunkter og kan
kontaktes af såvel elever som studievejledere og lærere.
På erhvervsuddannelserne skal skolen stille kontaktlærere og mentorer til rådig-
hed for de elever, der har behov for støtte og vejledning fra sådanne kontaktper-
soner for at kunne gennemføre et påbegyndt uddannelsesforløb. Ligeledes skal
erhvervsskolerne sikre, at de elever, der har behov herfor, tilbydes social, per-
sonlig eller psykologisk rådgivning, og mentor eller studievejleder kan i samråd
med eleven henvise til gratis psykologhjælp. På erhvervsuddannelserne skal der
herudover fremover gennemføres obligatoriske årlige målinger af elevtrivsel som
led i opfølgningen på erhvervsuddannelsesreformen. Et tilsvarende krav indgår i
regeringens udspil om de gymnasiale uddannelser. Indsatsen er ikke direkte
relateret til selvmordstruede unge, men kan gennem opmærksomhed på mistriv-
sel og ændringer i adfærd hos elever bidrage til forebyggelse og indsats i rette
tid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Det har ikke været muligt at skaffe en oversigt over, hvilke evidensbaserede me-
toder der anvendes på ungdomsuddannelserne med henblik på at nedbringe
antallet af selvmord blandt unge.
På Undervisningsministeriets område arbejdes der fra centralt hold ikke konkret
med erfaringer fra Center for Selvmordsforsknings projekter målrettet unge med
henblik på at nedbringe frekvensen af unges selvmord. Ministeriet har imidlertid
et stærkt fokus på at styrke elevernes trivsel og sundhed på tværs af uddannel-
sesområderne, idet vi fra forskningen ved, at trivsel i skolen er afgørende for,
hvordan eleverne klarer sig både fagligt og i andre aspekter af livet.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Undervisningsministeriet.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl