Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 30. januar 2015
”
Ministeren bedes redegøre for indholdet i aftalen mellem Hjørring Kommune og et
privat firma om at gennemgå alle bevillinger af BPA med henblik på eventuelle juste-
ringer samt præcisere, hvilke regler der gælder, når en kommune overdrager opga-
ver/kompetence efter serviceloven til et privat firma – i relation til f.eks. overholdelse
af pligtige procedurer, partshøring, aktindsigt, tavshedspligt og ankemulighed, her-
under også om en kommune overhovedet er berettiget til at oplyse navne og CPR-
numre på personer, der modtager hjælp efter serviceloven, til udenforstående.
”
Til brug ved besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Hjørring Kommune, som
oplyser følgende:
”Hjørring kommune udvalget for Sundhed, Ældre og Handicap har besluttet, at alle
sager vedrørende BPA (servicelovens §§ 95 og 96) skal gennemgås med henblik på
at sikre, at alle sager er ensartet vurderet ud fra borgernes aktuelle funktionsniveau.
For at sikre størst mulig ensartethed er det besluttet at købe hjælp til udredningen
via det private firma Revas Aps.
Hjælpen består i, at Revas Aps leverer en gennemgående person, der foretager
hjemmebesøg m.v. for at få udfærdiget en aktuel voksenudredning (VUM) for alle de
borgere, der har en BPA bevilling.
På baggrund af voksenudredningen foretager myndighed efterfølgende en selv-
stændig samlet faglig vurdering, der skal ligge til grund for en indstilling til Hjørring
kommunes visitationsudvalg, hvor bevillingskompetencen på området er henhøren-
de.
Ved aftalen med Revas APS opnår Hjørring Kommune, Sundhed, Ældre og Handi-
cap, at alle borgere med en BPA ordning bliver udredt efter voksenudredningsmeto-