Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1499032_0001.png
Ministeriet for børn, ligestilling
,
Integration og sociale forhold
Att. chefkonsulent Frode Svendsen
Holmens Kanal 22
1060 København K
Visitation for Handicap
og Psykiatri
Næstved Kommune
+455588 5588
www.næstved.dk
Dato
16.1.2015
Sagsnr.
27.00.00-A00-1-15
CPR-nr.
Sagsbehandler
Anna Pind
+455588 1301
Næstved Kommunes udtalelse til brug for svar på spørgsmål 128 fra
Folketingets Socialudvalg
Næstved Kommune har modtaget anmodning om udtalelse om
kommunens overvejelser og beslutninger ift. visitationsgrundlag og
servicereduktion på Neuropædagogisk Center på Obovej i Næstved.
Neuropædagogisk Center er opført efter Lov om Almene Boliger. De
borgere, der er visiteret til at bo på centret har egen lejekontrakt og dermed
lejers rettigheder og pligter.
Det har siden serviceloven blev ændret i 1998 været et krav, at borgeren
skal visiteres særskilt til hhv. den boligmæssige ramme og den individuelle
støtte, uanset om borgeren tilbydes bolig bygget efter Lov om Almene
Boliger eller Lov om Social Service.
Næstved Kommune har hidtil visiteret til botilbud efter Lov om Social
Service §§ 107 og 108 i almennyttige boliger. Denne praksis er ikke
lovmedholdelig, idet der ikke kan etableres servicelovsboliger i bygninger,
som er opført efter Lov om Almene Boliger.
Næstved Kommune har, af flere omgange, været i dialog med Socialtilsyn
Øst, som har pålagt kommunen at tilpasse visitationsgrundlaget, så det
stemmer overens med lovgivningen. Fristen for dette er medio 2015.
Side
1
af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tilbuddene på Neuropædagogisk Center kan dog fortsat sammensættes
som hidtil, således, at borgerne får mulighed for at blive boende i deres
eksisterende bolig, og derudover visiteres til den hjælp, de i øvrigt har
behov for jf. Lov om Social Service. Det kunne eksempelvis være personlig
og praktisk hjælp, § 83 eller socialpædagogisk bistand, § 85.
Det skal tilføjes, at borgeren har lejers rettigheder i boligen, og derfor kan
blive i tilbuddet, selvom støttebehovet ophører.
I spørgsmål 128 udtrykkes der bekymring for, at overgangen til § 85 er
årsagen til servicereduktionen på Neuropædagogisk Center på Obovej.
Dette er ikke tilfældet.
At ændringen af lovgrundlaget for boligerne på Neuropædagogisk Center
falder sammen med fastsættelse af det politiske serviceniveau i forbindelse
med budgetoverholdelse er helt tilfældigt.
Servicereduktionen er altså den samme, uanset om visitationsgrundlaget
på Neuropædagogisk Center er Lov om Almene Boliger eller Lov om
Social Service.
Næstved Kommune har foretaget en servicereduktion ud fra den
økonomiske ramme, der er til rådighed. Servicereduktionen gælder alle
botilbud i Næstved Kommune, hvoraf Neuropædagogisk Center kun er en
meget lille del.
Næstved Kommune finder servicereduktionen forsvarlig, også på
Neuropædagogisk Center: Som hidtil foretager visitator en konkret og
individuel vurdering, der tager udgangspunkt i borgerens støtte- og
plejebehov, og borgeren tilbydes en handleplan jf. Lov om Social Service §
141.
Døgntaksten på Neuropædagogisk Center er efter besparelsen 1880 kr. Til
sammenligning er taksten i tilkøbte pladser med lignende niveau hhv.1990
kr./døgn og 1639 kr./døgn.
Det skal slutteligt nævnes, at normeringen på Neuropædagogisk Center på
Obovej efter besparelsen er på 7 medarbejdere i dagvagt, 6 i aftenvagt og
2 i nattevagt til 21 borgere, hvilket Næstved Kommune finder fuldt
forsvarligt.
Denne besvarelse har været forelagt KL. KL er enig i, at tilbuddet på
Neuropædagogisk Center fortsat kan drives og fungere som hidtil, uanset
om lovgrundlaget for den bygningsmæssige ramme er Lov om Social
Service eller Lov om Almene Boliger. Det afgørende for borgerne er, om de
visiteres til den hjælp, de har behov for jf. Lov om Social Service.
Venlig hilsen
Anna Pind
Myndighedschef
2