Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1483755_0001.png
Socialudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 118 (Alm. del):
I brev af 16. december 2014 (omtrykt den 17. december 2014) har udval-
get efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 118:
”Forældre til et stærkt fysisk handicappet barn i teenage-alderen skal
transportere deres barn i specialskole, men deres handicap-bil indeholder
ingen lift, og forældrene kan ikke selv løfte barnet.
Ansøgning om at få udskiftet handicap-bilen med en anden, som inde-
holder lift, er i behandling hos myndighederne. Vil ministeren i relation
til eksemplet oplyse:
- hvilke muligheder forældrene har for at få hjælp til at transportere bar-
net i skole, når de ikke selv kan løfte barnet
- hvilke rettigheder barnet har ift. at blive hjemmeundervist, mens barnet
ikke kan blive transporteret i skole
- om en kommune kan give afslag på at bevilge en midlertidig løsning
med henvisning til, at der pågår en ansøgning om udskiftning af handi-
cap-bilen?
Og mener ministeren, at det er rimeligt, at et handicappet barn ikke har
mulighed for at komme i skole, så længe en ansøgning om en handicap-
bil med lift pågår?”
Svar:
Jeg lægger til grund, at spørgsmålet angår en elev, som går i en folkesko-
le. I så fald er det reglerne i folkeskoleloven og den tilhørende bekendt-
gørelse nr. 688 af 20. juni 2014 om befordring af elever i folkeskolen, der
finder anvendelse.
Kommunalbestyrelsen er efter disse regler forpligtet til at sørge for be-
fordring til og fra skole af syge og handicappede elever, som går på di-
striktsskolen eller en skole, som kommunen har henvist eleven til.
07-01-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kommunalbestyrelsen skal efter forhandling med forældrene sørge for
den nødvendige befordring på den måde, som er mest hensigtsmæssig
efter forholdene.
Kommunalbestyrelsen kan fx opfylde sin befordringsforpligtelse ved, at
eleven, i det omfang eleven er i stand dertil, henvises til at benytte en for
skolens øvrige elever etableret befordringsordning eller offentlig trans-
port.
I det omfang eleven er i stand til at befordre sig til og fra skole ved egen
hjælp, hvis der stilles en sygecykel, en kørestol eller lignende hjælpemid-
del til elevens rådighed, kan kommunalbestyrelsen også opfylde sin be-
fordringsforpligtelse ved at afholde udgiften til anskaffelse og vedlige-
holdelse af det pågældende hjælpemiddel.
Kommunalbestyrelsen vil også kunne opfylde sin befordringsforpligtelse
ved en aftale med forældrene om egen befordring, således at eleven eller
forældrene selv sørger for befordring mod, at kommunalbestyrelsen bi-
drager hertil med en med forældrene aftalt godtgørelse.
Hvis det er nødvendigt, at eleven følges til og fra skole, afholder kom-
munalbestyrelsen en eventuel udgift til ledsagerens befordring.
Hvis en etableret befordringsordning for en handicappet elev viser sig
ikke længere at være hensigtsmæssig, så eleven ikke kan komme i skole,
må kommunalbestyrelsen hurtigst muligt etablere anden befordring for
eleven. Undervisningsministeriet finder ikke, at kommunalbestyrelsen
midlertidigt kan undlade at opfylde sin befordringsforpligtelse med hen-
visning til, at kommunen afventer behandlingen af en ansøgning om
udskiftning af en handicapbil. I så fald må kommunen etablere en mid-
lertidig befordringsordning for eleven.
Folkeskoleloven indeholder regler om, at der skal etableres sygeunder-
visning i hjemmet for elever, der gennem længere tid på grund af smitte-
fare eller af hensyn til deres sundhed eller velfærd ikke kan undervises i
skolen. Skolens leder skal, senest tre uger efter eleven sidst deltog i un-
dervisningen, rette henvendelse til forældrene med henblik på at få
iværksat den nødvendige sygeundervisning. Derudover har elever ikke
krav på, at kommunen etablerer hjemmeundervisning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini