Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 27. februar 2015
”Vil ministeren oplyse de aktuelt gældende indkomstgrænser for egenbetaling
ved bevilling af støtte til bil efter servicelovens § 114, det vil sige den øvre ind-
komstgrænse for en egenbetaling på kun 50 pct. samt indkomstgrænsen, hvor
egenbetalingen udgør 100 pct., samt en statistik der med passende intervaller
viser antallet af bevillinger ved forskellige indkomstniveauer, f.eks. egenbetaling
på 50 pct., egenbetaling på 50-60 pct., egenbetaling på 60-70 pct. osv.?”
I 2015 er lånegrænsen for almindelig støtte til køb af bil på 177.000 kr, imens
satsen for indkomstgrundlaget er på 211.000 kr., jf. Vejledning om regulering
pr. 1. januar 2015 af satser på Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale Forholds område. Hvis borgerens indkomstgrundlag ikke overstiger
211.000 kr., skal borgeren i henhold til § 8 i Bekendtgørelse om støtte til køb af
bil efter serviceloven tilbagebetale halvdelen af lånet, mens den anden halvdel af
lånet dækkes af kommunen. For ansøgere, hvis indkomstgrundlag overstiger
211.000 kr., forhøjes den del af lånet, der skal tilbagebetales, med 20 pct. af
den del af indkomstgrundlaget, der overstiger 211.000 kr. Den del af lånet, der
dækkes af kommunen, nedskrives tilsvarende.
I nedenstående skema er der for afgørelser om almindeligt lån angivet, hvor
mange borgere, der ligger indenfor de i spørgsmålet foreslåede intervaller. I
skemaet er satserne for indkomstgrundlaget og lånegrænsen for 2013 anvendt,
på henholdsvis 204.000 kr. og 171.000 kr. Dette skyldes, at de seneste tal fra
Ankestyrelsens bilstatistik vedrørende borgernes indkomster i forbindelse med
bevilling af bilstøtte stammer fra 2013: