Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1439912_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 22. december 2014
”Ministeren bedes kommentere artiklen fra
www.dknyt.dk
den 11. december
2014: ”Ankestyrelsen sat uden for døren, hvis ændring af serviceloven går igen-
nem”.”
Der har været mange negative reaktioner på lovforslaget om forenkling af ser-
vicelovens voksenbestemmelser. Men modsat af, hvordan mange fremstiller det,
er målet med lovforslaget faktisk at sikre nogle af samfundets svageste borgere.
At sikre, at de får den rigtige hjælp og at sørge for en positiv udvikling hos den
enkelte.
Der er ikke tale om, at Ankestyrelsen fremover bliver sat uden for døren. I dag
kan man heller ikke isoleret klage over kommunens vurdering af graden af ens
funktionsnedsættelse. Når en borger henvender sig til kommunen for at få
hjælp, foretager kommunen en vurdering af borgerens funktionsnedsættelse for
at se, om borgeren opfylder betingelserne for at få den ansøgte ydelse. Hvis
kommunen vurderer, at borgeren ikke opfylder betingelserne, vil borgeren kun-
ne klage over kommunens afslag. Klagen er altså ikke hægtet op på kommunens
vurdering af borgerens funktionsniveau, men derimod på kommunens afslag på
en ydelse.
Sådan vil det også være fremover. Man kan klage, hvis man enten får et afslag,
eller hvis man synes, at indsatsen ikke dækker ens behov. I klagesagsbehandlin-
gen vil Ankestyrelsen efterprøve kommunens vurdering af graden af funktions-
nedsættelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forslaget om at samle servicelovens bestemmelser efter, hvilke målgrupper ydel-
serne retter sig mod, sker ud fra et ønske om at forenkle og tydeliggøre lovgiv-
ningen. Indholdsmæssigt er der ikke sket ændringer i de enkelte bestemmelser.
For mig er det vigtigt at medvirke til at sikre en bedre indsats til voksne med
stor fokus på borgernes retssikkerhed – særligt i de komplicerede sager. Med
lovforslaget lægges der op til at afbureaukratisere i de lette og ukomplicerede
sager og i stedet kanalisere ressourcerne til de mere komplekse sager, hvor der
bliver krav om udredning, brugerinddragelse og handleplaner samt hjælp efter
en tilbudsvifte.
Lovforslaget betyder ikke, at borgeren mister retten til at søge om de enkelte
ydelser, der samles i tilbudsviften. Borgerne bliver f.eks. ikke afskåret fra at søge
om beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud.
Men tilbudsviften betyder, at kommunen kan erstatte nogle tilbud med andre.
Sammenholdt med et samtidigt krav om udredning og udarbejdelse af handle-
plan med mål for indsatsen er det målet i langt højere grad, end tilfældet er i
dag, at sikre, at borgeren får den rette hjælp og støtte.
Derudover får Ankestyrelsen meget bedre muligheder for at vurdere, om den
foreslåede indsats modsvarer borgerens behov, idet Ankestyrelsen fremover
langt lettere kan påse, om kommunen har foretaget en helhedsvurdering, altså
om borgerens samlede behov for hjælp er imødekommet med afgørelsen.
Ankestyrelsens vurdering vil blive understøttet af, at kommunen både skal have
foretaget en udredning af borgeren og have udarbejdet en handleplan med mål
for indsatsen.
I modsætning til i dag bliver der således fremover langt større fokus på, hvad
formålet med den samlede hjælp til borgerne skal være, hvad borgerens egne
ønsker er, og hvornår målene skal være nået, ligesom der skal sættes mere fo-
kus på effekt og resultater af hjælpen.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen