Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1418527_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 11. november 2014
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at ordningen med at bruge ledsage-
re til bassintræning er ulovlig, som det fremgår af artiklen ”Forbudt for amatører
at hjælpe med træning” bragt i JydskeVestkysten søndag den 12. oktober 2014?
Og agter ministeren på den baggrund at tage nogle initiativer til at gøre ledsa-
gerordningen mere fleksibel, så mennesker med handicap kan anvende de bevil-
gede ledsagertimer efter deres behov og ønsker?”
Ledsageordningen i servicelovens § 97 giver ret til 15 timers ledsagelse om må-
neden til borgere, som ikke kan færdes alene grundet betydelig og varig funkti-
onsnedsættelse. Timerne skal anvendes til individuel ledsagelse til aktiviteter,
som borgeren selv vælger, og som ikke indeholder socialpædagogisk bistand. I
principafgørelse nr. C-8-06 har Ankestyrelsen fundet, at ridefysioterapi, som er
lægeordineret, ikke er en selvvalgt aktivitet i den forstand, som kræves efter
servicelovens § 97. Det, at borgeren i den konkrete sag var glad for terapien,
kunne ikke føre til et andet resultat.
Ledsageordningen omfatter selve ledsagelsen, og de funktioner der er direkte
forbundet med denne, f.eks. hjælp med at tage overtøj af og på, samt hjælp med
kørestol og andre ganghjælpemidler. Ordningen omfatter derimod ikke personlig
og praktisk hjælp, socialpædagogisk bistand eller træningsindsatser efter ser-
viceloven. Ledsageordningen supplerer således servicelovens øvrige ydelser, men
erstatter dem ikke. Det er derfor også ministeriets opfattelse, at en kommune
ikke kan vælge at lade en borger bruge sin ledsageordning på aktiviteter, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
kommunen har pligt til at yde til borgeren efter andre bestemmelser på bag-
grund af en konkret og individuel vurdering af den pågældendes behov for
hjælp.
Det er ikke muligt ud fra oplysningerne i artiklen at vurdere, om den beskrevne
brug af ledsagere til basistræning er i overensstemmelse med lovgivningen. Det
fremgår således ikke af artiklen, om bassintræningen er selvvalgt eller lægeordi-
neret, ligesom det ikke fremgår tydeligt, hvilke opgaver ledsagerne varetager i
forbindelse med træningen i vandet.
Hvis bassintræningen er selvvalgt i lovgivningens forstand, og ledsagernes opga-
ver alene omfatter selve ledsagelsen og de dermed direkte forbundne funktioner,
er det ministeriets opfattelse, at ledsagelsen falder inden for ledsageordningen i
servicelovens § 97. Hvis bassintræningen ikke er selvvalgt i lovgivningens for-
stand, eller hvis ledsagernes opgaver f.eks. omfatter socialpædagogisk bistand
til at motivere til at træne i vandet, falder ledsagelsen derimod uden for service-
lovens § 97. Det fremgår i øvrigt af artiklen, at kommunen i øjeblikket arbejder
på en løsning, så borgerne fortsat kan få hjælp i forbindelse med deres bassin-
træning.
Det er min opfattelse, at ledsageordningen i servicelovens § 97 rummer tilstræk-
kelig fleksibilitet i forhold til ledsagelse til aktiviteter, der er selvvalgte i lovgiv-
ningens forstand. Endvidere kan formålet med ledsageordningen, som er at
medvirke til inklusion i samfundet ved at give mulighed for deltagelse i selvvalg-
te aktiviteter, gå tabt, hvis ordningen udvides til også at omfatte ledsagelse til
ikke selvvalgte aktiviteter som f.eks. lægeordineret træning eller terapi.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen