Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 22. december 2014
”Vil ministeren redegøre for, om behov for bil efter servicelovens § 114 også
indbefatter behov for kørsel til og fra skiftende arbejdssteder og/eller kørsel i
arbejdstiden, eller om bilen i så fald skal betragtes som et arbejdsredskab, og
om det derfor kan forekomme, at en borger skal udsættes for at søge bevilling af
to forskellige biler fra hvert sit regelsæt, når bevilling af én bil vil være tilstræk-
keligt?”
Et af de overordnede principper i udmøntningen af handicappolitikken er sektor-
ansvaret. Det indebærer blandt andet, at den sektor, der er ansvarlig for en ydel-
se, også er ansvarlig for, at den er tilgængelig for mennesker med handicap.
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører kørsel i arbejdsti-
den. Som følge af princippet om sektoransvar hører kørsel i arbejdstiden som
udgangspunkt under Beskæftigelsesministeriet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering under Beskæftigelsesministeriet har
oplyst, at det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 100, at der
med henblik på at fremme, at personer opnår eller fastholder ordinær ansættelse
eller ansættelse efter lov om seniorjob, eller at personer kan drive selvstændig
virksomhed, kan der ydes tilskud til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber og
mindre arbejdspladsindretninger.
Det er en betingelse for at give tilskud, at tilskuddet er af afgørende betydning
for ansættelsen eller beskæftigelsen i egen virksomhed eller redskabet eller ar-
bejdspladsindretningen kompenserer for personens eventuelle begrænsning i
arbejdsevnen.