Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1415113_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Klima-, energi- og bygningsministerens
besvarelse af samrådsspørgsmål J om
omlægning af bilafgifterne i Folketingets
Skatteudvalg den 31. oktober 2014
[Kontor/afdeling]
[Dato]
J nr. [XXX]
SAU alm. del Samrådsspørgsmål J
”Er ministeren enig i, at en omlægning af bilafgifterne i
en mere klimavenlig retning vil bidrage til, at vi kan nå
målsætningen om at reducere CO
2
-udslippet
med 40 pct. i 2020?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech
Poulsen (SF).
Indledning:
Jeg vil gerne starte med at takke for
spørgsmålet. Omlægning af bilafgifterne er et
vigtigt emne, og spørgsmålet er interessant at
besvare, fordi det har mange facetter.
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at
regeringen vil fremsætte forslag til en
provenuneutral reform af bilafgifterne. Denne
omlægning skal understøtte en nedbringelse af
/
Energistyrelsen
J nr. 6501/6507-1810
Ref. ULO
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0002.png
CO
2
udledningen og forureningen fra
transportsektoren.
Det fremgår også af regeringsgrundlaget, at
regeringen har en målsætning om at gøre
Danmark uafhængig af fossile brændstoffer, og
at en ny transportpolitik derfor skal
sammentænke Danmarks infrastrukturelle og
miljømæssige udfordringer.
At lave en hensigtsmæssig omlægning af
bilafgifterne en stor udfordring. Afgifterne har
store samfundsøkonomiske konsekvenser, stor
betydning for vores mobilitet og direkte
betydning for privatøkonomien. Denne meget
vanskelige opgave er ressortmæssigt placeret
hos min kollega skatteministeren.
Sammenhængen med mit arbejdsområde ligger
i, at personbilerne udgør en væsentlig del af
Danmarks samlede drivhusgasudledning, og
personbilerne er i dag næsten helt afhængige
af fossile brændstoffer. Bilafgifter har derfor en
vigtig relation til udfordringerne på klima- og
energiområdet, da de har afgørende indflydelse
på, hvilke biler der sælges.
Energistyrelsen har netop offentliggjort en ny
basisfremskrivning for energiforbruget, hvori
der også indgår en fremskrivning af CO2-
udledningen fra transportsektoren. Frem mod
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0003.png
2020 forventes et fald i energiforbruget inden
for vejtransport. Det ser derfor ud til, at kurven
for vejtransportens CO
2
-udledning endelig er
knækket. Det er nyt.
I perioden frem til 2020 vil der måske blive solgt
omkring 800.000 nye biler i DK. Disse biler vil
dermed udgøre cirka en tredjedel af den
samlede bilpark i 2020, og bilerne vil have en
levetid, der rækker meget længere end 2020.
Det er derfor relevant at se på en omlægning af
afgifterne.
Sammenhængen mellem biler og klima er også
grunden til, at vores hjemlige strategi for
fremme af energieffektive køretøjer er placeret i
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, hvor vi
blandt andet fremmer infrastruktur til el, gas og
brint. Det samme gælder EU-forordningerne om
bindende CO
2
krav til bilindustrien, hvor
Danmark kontinuerligt arbejder for at få
vedtaget stramme krav og dermed presse
udviklingen i retning af mere klimavenlige
køretøjer.
Til spørgsmålet om jeg er enig i, at en
omlægning af bilafgifterne i en mere klimavenlig
retning vil bidrage til, at vi kan nå målsætningen
om at reducere CO
2
-udslippet med 40 pct. i
2020? kan jeg svare ja, omend bidraget med en
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0004.png
provenuneutral omlægning vil være relativt
begrænset.
Det skyldes først og fremmest, at det
nuværende afgiftssystem allerede giver
forbrugeren til at købe energirigtige biler. Ser
man således på den hidtidige udvikling fra 2007
til 2013 er de gennemsnitlige CO
2
-udledninger
for nyregistrerede biler i Danmark reduceret
med 29 pct., mens den gennemsnitlige CO
2
-
udledning for hele EU kun er reduceret med 20
pct.
Men der er en meget central pointe, jeg gerne
vil understrege. Nemlig at energieffektivisering
ikke
i sig selv
leder til fossiluafhængighed.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
Danmark skal være uafhængig af fossile
brændsler i 2050. Det gælder også fossile
brændsler i transportsektoren. Vi kan ikke
fjerne fossile brændsler i transportsektoren
bare ved at effektivisere de konventionelle biler,
eller ved at køre mindre eller ved at omlægge til
kollektiv transport.
Hvis vi skal bryde med afhængigheden af olie,
er det helt centrale indsatsområde at komme
over på alternative drivmidler baseret på
vedvarende energi. Det vil sige, at der skal ske
et skifte væk fra konventionel diesel og benzin
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0005.png
til vedvarende energikilder som f.eks. el og
biobrændstoffer.
Udfordringen med at omstille transportsektoren
består derfor
også
i at koble transportpolitikken
tættere op på den generelle energipolitik. Det
skyldes, at de to sektorer i stigende grad vil
være baseret på samme ”råstoffer” i form af
elektricitet og alternative energikilder.
Så de rammer, vi skaber for den fremtidige,
generelle energipolitik er derfor afgørende for
produktionen og integrationen af forskellige VE-
kilder. Det er ikke kun for omstillingen af vores
energisektor generelt, men i høj grad også for
omstillingen af transportsektoren.
Og i den omstilling er det vigtigt, at vi udnytter
de store fordele, der knytter sig til
elektrificering, dér hvor det kan lade sig gøre,
f.eks. ved brug af elbiler. Det vil i sidste ende,
give os et større råderum for at udnytte de
andre vedvarende energikilder f.eks. biomasse,
de steder, hvor vi ikke kan elektrificere, og det
gælder eks. tung transport, skibe og fly.
Alternative drivmidler indgår derfor også i
overvejelserne om en omlægning af
bilafgifterne. Det vil naturligvis være meget
hensigtsmæssigt, hvis en omlægning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0006.png
understøtter vores mål om en fossiluafhængig
transportsektor.
Samtidig er det naturligvis vigtigt at sikre, at en
ændring af afgifterne til fordel for mere
energieffektive køretøjer ikke udhules af
eventuelle ændrede incitamenter, eksempelvis i
form af et øget kørselsomfang. Det nytter ikke
meget, hvis energibesparelser og CO
2
reduktioner opvejes af et merforbrug ved øget
kørsel og f.eks. mindre brug af kollektiv trafik.
En anden vigtig pointe, jeg vil fremhæve er, at
afgifter er et vigtigt virkemiddel, men kun ét af
mange virkemidler.
Transportsektoren er kompliceret, og indfasning
af nye eller bedre teknologier tager tid. Det
skyldes først og fremmest, at der er millioner af
biler, der skal udskiftes. Og millioner af brugere,
der skal ændre adfærd.
Men også tilpasningen af den tilhørende
infrastruktur er i sig selv en langsigtet og
omkostningstung opgave. På den anden side er
der stadig tid til 2050, og biler købt i dag vil
være udskiftet inden da.
Så omstillingen kræver en tidlig indsats i forhold
til tilpasning af infrastrukturen, mens der i
forhold til bilparkens sammensætning er plads
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0007.png
til at afvente den teknologiske udvikling for at
se, hvilke teknologier, der vinder frem.
Vi skal hele tiden, og ikke kun fra 2020, fremme
de rette rammevilkår for vedvarende energi i
transportsektoren. Udover afgifter drejer det sig
om infrastruktur, markedsmodning og
teknologiudvikling, både af køretøjer og af
alternative drivmidler som el, biobrændstoffer
og biogas.
Det gør vi allerede på mange måder. På
nationalt
plan gælder det f.eks. vores nationale
tilskudsordninger til elbilspuljen og
partnerskabspuljen til infrastruktur. Allerede i sit
første år sikrede partnerskabspuljen næsten en
fordobling af antallet af elbiler i Danmark.
Det gælder også vores indsats for at sikre
hensigtsmæssige rammevilkår for f.eks.
biogasproduktion, og det gælder
bestræbelserne på at sikre infrastruktur langs
de danske motorveje.
Internationalt
spiller EU en helt særlig rolle,
fordi teknologiudvikling og markedsmodning er
afhængige af den internationale udvikling.
Derfor er det vigtigt, at vi fører en aktiv EU
politik, f.eks. i relation til de før omtalte
forordninger om CO
2
krav til bilindustrien. Det
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0008.png
gælder også reguleringen med hensyn til VE og
biobrændstoffer, der er vigtige for, hvornår
alternative teknologier og drivmidler kan blive
konkurrencedygtige. Og det gælder
bestræbelserne på at skabe en
sammenhængende infrastruktur for f.eks. el- og
gasbiler i Europa.
Helt overordnet set er det jo i høj grad den
internationale klimadagsorden, der i sidste ende
sætter nogle af de centrale rammer for
omstillingen af transportsektoren.
En ambitiøs dansk politik vil ikke i sig selv, få
de store bilfabrikanter til at udvikle flere og
bedre el- eller biogaskøretøjer. Men en
ambitiøs EU- eller FN-politik vil sende stærke
signaler til fabrikanterne og skabe et attraktivt,
internationalt marked med stor volumen. Dét vil
for alvor flytte omstillingen af transportsektoren
frem mod 2050.
Det er også baggrunden for, at den danske
regering senest i forbindelse med beslutningen
om EU’s 2030-målsætninger har arbejdet for, at
EU-kommissionen hurtigst muligt fremlægger
nye forslag til en omstilling af den europæiske
transportsektor.
Så lad mig til sidst understrege, at en
omlægning af bilafgifterne kan have en positiv
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415113_0009.png
effekt på indfrielsen af vores klimapolitiske
målsætninger. Men det er kun ét blandt mange
nødvendige instrumenter. En omlægning skal
ske nænsomt, og den skal tage de nødvendige
brede, samfundsmæssige hensyn, som
skatteministeren så klart har forklaret.
9