Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1417715_0001.png
6. november 2014
J.nr. 14-4481639
Samrådsspørgsmål C og D - SAU alm. del
Samrådsspørgsmål
C
Vil ministeren være med til at se på en
grøn reform af bilafgifterne, der kan skabe
ro på markedet for elbiler, da afgiftsfrita-
gelsen for elbiler ellers står til at udløbe
ved årsskiftet 2015/2016?
Med udløbet af afgiftsfritagelsen for elbiler
næste år vil hybridbiler, som kører på både
el og benzin eller diesel, blive væsentligt
billigere end rene elbiler, da hybridbiler
fortsat vil få et meget stort nedslag i regi-
streringsafgiften med de gældende bilafgif-
ter. Er ministeren klar til at løse dette pro-
blem ved at gennemføre en omlægning af
bilafgifterne?
Samrådsspørgsmål
D
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417715_0002.png
Spørgsmål C og D
besvares samlet
Da samrådsspørgsmålene C og D begge
handler om udløbet af afgiftsfritagelsen for
el- og brintbiler, vil jeg besvare de to
spørgsmål samlet.
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at
regeringen er meget opmærksom på, at den
nugældende afgiftsfritagelse udløber ved
udgangen af 2015.
Vi er også meget opmærksomme på, at ud-
løbet af afgiftsfritagelsen rejser flere pro-
blemstillinger.
Først og fremmest vil elbiler efter 2015
blive væsentligt dyrere, end de er i dag,
hvis vi ikke ændrer på reglerne for bilafgif-
terne.
Herudover rejser udløbet af afgiftsfritagel-
sen blandt andet også den problemstilling,
der spørges til i samrådsspørgsmål D.
Nemlig, at nogle hybridbiler efter 2015,
Regeringen er me-
get opmærksom
på, at afgiftsfrita-
gelsen udløber
Det rejser flere
problemstillinger,
der skal findes løs-
ninger på
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417715_0003.png
med de gældende regler, vil få langt større
fradrag i registreringsafgiften end de rene
elbiler.
Og det er problemstillinger, der skal findes
løsninger på.
Regeringen ønsker
fortsat at fremme
udbredelsen af el-
biler
Regeringen ser således gerne, at elbiler bli-
ver mere almindelige, end de er i dag. Vi
ser også gerne, at andre klimavenlige biler,
som kører på alternative drivmidler, bliver
mere almindelige.
Derfor forlængede vi i 2012 afgiftsfritagel-
sen for el- og brintbiler til også at omfatte
perioden 2013-2015.
Uden en regelæn-
dring efter 2015, vil
elbilsalget stoppe
Og som det ser ud nu, vil der ikke blive
solgt mange elbiler efter 2015, hvis vi ikke
foretager ændringer af bilafgifterne. De
bliver simpelthen for dyre.
Men om en forlængelse af afgiftsfritagelsen
Vi overvejer, om en
afgiftsfritagelse el-
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417715_0004.png
ler en indpasning i
forbindelse med
omlægningen er
mest hensigts-
mæssigt
fortsat er det rette instrument til en udbre-
delse af elbiler, eller om det er mere hen-
sigtsmæssigt at lade fastsættelsen af elbiler-
nes afgift indgå i en omlægning af bilafgif-
terne - det overvejer vi på nuværende tids-
punkt.
Som jeg nævnte i min besvarelse af
spørgsmål A, så indgår de alternative
drivmidler i arbejdet med omlægningen af
bilafgifterne.
En forlængelse af
afgiftsfritagelsen
skal alene være
midlertidig, og ind-
pasning i de gene-
relle regler er mest
hensigtsmæssig
En eventuel forlængelse af afgiftsfritagel-
sen skal under alle omstændigheder alene
være midlertidig.
Og det er mest hensigtsmæssigt, at elbiler-
ne på sigt indpasses i de generelle regler i
registreringsafgiften. Herved vil der også
blive skabt den langsigtede sikkerhed om
afgiftsreglerne for bl.a. elbiler, som der ef-
terspørges fra brancherne.
Det er således kun relevant at overveje en
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417715_0005.png
afgiftsfritagelse, så længe elbilerne ikke har
fået deres gennembrud på bilmarkedet.
Et teknologisk gennembrud sammen med
en afgiftsfritagelse kan hurtigt medføre et
stort statsligt mindreprovenu, og en uhel-
dig stor konkurrencefordel for elbilerne i
forhold til de øvrige drivmidler.
Udløbet rejser flere
problemstillinger,
og regeringen
overvejer nu hvor-
dan de løses
Så for at slutte, hvor jeg startede – jeg er
meget opmærksom på, at udløbet af af-
giftsfritagelsen for elbiler rejser flere pro-
blemstillinger. Og lige nu overvejer vi,
hvordan de bedst håndteres, så bilafgifter-
ne understøtter elbilernes og andre miljø-
venlige bilers fortsatte udbredelse.
Side 5 af 5