Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1417714_0001.png
6. november 2014
J.nr. 14-4481639
Samrådsspørgsmål B - SAU alm. del
Samrådsspørgsmål
B
Er ministeren enig i, at den måde, bilafgif-
terne er indrettet på, ikke længere er tids-
svarende, når der gives nedslag i registre-
ringsafgiften til biler, hvis energieffektivitet
ligger langt under gennemsnittet for nye
biler målt i km/l?
De tillæg og fradrag, der i dag gives i regi-
streringsafgiften for bilernes brændstof-
økonomi, blev indført i 2007.
Fradrag og tillæg er indrettet sådan, at der
gives et fradrag på 4.000 kr. for hver kilo-
meter, som en bil kan køre mere end 16 ki-
lometer pr. liter for benzinbiler og 18 ki-
lometer pr. liter for dieselbiler.
Tillæg og fradrag
er uændrede siden
deres indførsel i
2007, og der gives
fradrag i afgiften for
mere end 9 ud af
10 nye biler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417714_0002.png
Kan en bil køre mindre end henholdsvis
de 16 og 18 kilometer pr. liter brændstof,
gives et tillæg på 1.000 kr. for hver kilome-
ter.
Det er rigtigt, at der ikke er sket en æn-
dring af grænserne for, hvornår der gives
fradrag eller tillæg, siden deres indførsel i
2007.
Det er også rigtigt, at der gives fradrag til
biler med en brændstoføkonomi, som lig-
ger under gennemsnittet for nye biler.
Og i 2013 blev der givet fradrag til mere
end 9 ud af 10 nye personbiler i Danmark.
Ikke nødvendigvis
utidssvarende
Men det betyder ikke nødvendigvis, at ind-
retningen af tillæg og fradrag ikke længere
er tidssvarende.
Formålet med indførelsen af tillæg og fra-
drag var således at øge den økonomiske til-
Tillæg og fradrag
opfylder stadig de-
res formål
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417714_0003.png
skyndelse til at købe en energieffektiv bil.
Det formål er stadigt vigtigt at opfylde.
Stigningen i antallet af biler, som får fra-
drag, afspejler således, at danskerne i dag
køber biler, der er langt mere energieffek-
tive end i 2007. Det var jeg også inde på i
min besvarelse af spørgsmål A.
Og den økonomiske tilskyndelse er ikke
blevet mindre i takt med den teknologiske
udvikling: de, der vælger en energieffektiv
bil, får jo større fradrag.
Tillæg og fradrag
har haft – og har
stadig – en effekt
De nye bilers bedre brændstoføkonomi og
det stigende antal biler, som får fradrag,
må også ses som et udtryk for, at den til-
skyndelse, som afgiftssystemet giver, fak-
tisk virker.
Der er sket en teknologisk udvikling, som
betyder, at bilerne kan køre længere på en
liter brændstof i dag sammenlignet med
2007.
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417714_0004.png
Hele denne teknologiske udvikling kan
selvfølgelig ikke forklares af incitamenter-
ne i det danske afgiftssystem.
Men krav til bilers energieffektivitet på
EU-niveau og nationale regler, som for ek-
sempel de danske tillæg og fradrag i regi-
streringsafgiften, har givetvis været med til
at drive en del af denne udvikling.
Tillæg og fradrag har endvidere medvirket
til, at de, som har købt ny bil, har valgt en
mere energieffektiv bil, end de ellers ville
have gjort.
Jeg er således ikke i tvivl om, at tillæg og
fradrag for brændstoføkonomi har haft –
og stadig har – en effekt på brændstoføko-
nomien, og at de dermed har bidraget til at
sikre mere klimavenlige biler.
Manglende juste-
ring har måske ikke
på alle punkter vist
På trods af dette kan det diskuteres, om
fastholdelse af status quo vedrørende fra-
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417714_0005.png
sig at være hen-
sigtsmæssig
drag og tillæg på alle punkter har vist sig at
være hensigtsmæssig.
Fradragene har i kombination med den
teknologiske udvikling betydet, at registre-
ringsafgiften på nye biler reelt er blevet la-
vere og dermed, at nye biler er blevet billi-
gere.
Provenuet fra regi-
streringsafgiften er
faldet
For staten har dette bidraget til et fald i
provenuet fra registreringsafgiften. Der
kan dog ikke direkte sættes lighedstegn
mellem størrelsen af fradrag og tillæg og
det statslige mindreprovenu. Der er flere
faktorer, der påvirker provenuet.
Eksempelvis kan det ikke udelukkes, at af-
giftsreduktionen har betydet, at der i dag
sælges flere nye biler, end der ellers ville
være solgt.
Det giver et højere provenu fra registre-
ringsafgiften, men set ud fra et klima- og
miljøperspektiv kan det være uhensigts-
Der sælges flere
biler
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417714_0006.png
mæssigt, hvis der kommer flere biler på ve-
jene.
For gruppen af
mest energieffekti-
ve biler giver fra-
dragene ikke læn-
gere tilskyndelse til
at vælge den mest
brændstoføkono-
miske
Nogle biler er endvidere i dag så energief-
fektive, at de får så stort et fradrag, at de
alene skal betale mindsteregistreringsafgif-
ten på 20.000 kr.
For de biler tilskynder fradragene ikke
længere til, at der vælges den mest energi-
effektive bil blandt disse. Og flere biler vil
efterhånden nå mindsteregistreringsafgif-
ten i takt med yderligere teknologisk ud-
vikling.
Tillæg og fradrag
indgår som et ele-
ment, der ses på i
omlægningen
Om tillæg og fradrag kan indrettes på en
anden måde end i dag, er da også et af de
elementer, som vi ser på i forbindelse med
omlægningen af bilafgifterne.
Side 6 af 6