Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1417713_0001.png
6. november 2014
J.nr. 14-4481639
Samrådsspørgsmål A - SAU alm. del
Samrådsspørgsmål
A
Ministerens forgænger, Morten Øster-
gaard, har på et samråd oplyst, at der ikke
er aktuelle planer om at gennemføre den
omlægning af bilafgifterne, som er aftalt i
regeringsgrundlaget. Deler ministeren den-
ne betragtning med sin forgænger, og me-
ner ministeren, at det er realistisk at nå en
reform i denne regeringsperiode som be-
skrevet i regeringsgrundlaget?
Jeg vil gerne, ligesom min forgænger, takke
for muligheden for at orientere om status
for arbejdet med en omlægning af bilafgif-
terne.
Jeg vil også gerne indlede med at sige, at
jeg i høj grad deler den opfattelse af arbej-
Indledning
Jeg deler min for-
gængers opfattelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417713_0002.png
det med omlægningen, som min forgænger
gav udtryk for på samrådet om samme
emne afholdt i juni i år.
Derfor bliver min besvarelse af dette sam-
rådsspørgsmål også til en vis grad en gen-
tagelse af min forgængers svar i juni må-
ned.
Ikke en enkel op-
gave
Først og fremmest vil jeg igen understrege,
at det ikke er en enkel opgave at gennem-
føre en reform af bilafgifterne. Der er især
tre væsentlige faktorer, som jeg vil nævne i
den forbindelse:
For det første har Danmark allerede i dag
et afgiftssystem, der i høj grad tilskynder til
at købe energirigtige biler.
De nye biler, der sælges i Danmark i dag,
er da også langt mere brændstofeffektive
end de biler, der blev solgt i 2007.
Nye biler i Dan-
mark er allerede
meget energirigtige
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417713_0003.png
Fra 2007 til 2013 er den gennemsnitlige
CO2-udledning fra nye biler i Danmark så-
ledes reduceret med 29 pct. ifølge forelø-
bige tal fra European Environment Agen-
cy. Til sammenligning er den gennemsnit-
lige CO2-udledning fra nye biler i hele EU
kun reduceret med 20 pct.
Og i 2013 er Danmark det land i EU, hvor
de nye biler har den fjerde laveste gennem-
snitlige udledning af CO2 per km.
Det er derfor vanskeligt at opnå store re-
duktioner af bilers CO2-udledning med en
provenuneutral omlægning af bilafgifterne.
Også hensyn til
miljø gør det van-
skeligt
For det andet er der en række andre miljø-
faktorer end klimaet, der vanskeliggør op-
gaven. Hvis omlægningen alene tager hen-
syn til CO2-udledning, vil der være øget
risiko for højere udledninger af andre
uheldige stoffer, for eksempel kvælstof-
ilter.
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417713_0004.png
Kan have store
økonomiske kon-
sekvenser
For det tredje kan en omlægning have sto-
re økonomiske virkninger. Det gælder for
staten, men også for de nuværende bilejere,
som kan opleve ændringer af brugtbilpri-
serne.
Når det er sagt, så mener jeg, at det er mu-
ligt at indrette bilafgifterne på en anden
måde end i dag, så de i højere grad under-
støtter klima og miljø – også uden at af-
giftsniveauet hæves.
Regeringen overvejer derfor fortsat for-
skellige modeller for en afgiftsomlægning,
hvor vi ser på modellernes virkninger på
klima og miljø, bilejernes økonomi og an-
dre relevante parametre.
Som en del af arbejdet med omlægningen
indgår også overvejelser om afgiftsreglerne
for en række biler, som anvender alternati-
ve brændstoffer, herunder naturligvis elbi-
Det er regeringens
ambition at gen-
nemføre en om-
lægning
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417713_0005.png
ler og el-hybrider, men også andre alterna-
tive drivmidler som fx brint.
Det skal blandt andet ses i lyset af, at den
nuværende afgiftsfritagelse for el- og
brintbiler udløber efter 2015, hvilket jeg
også kommer ind på senere i forbindelse
med samrådsspørgsmål C og D.
Det er vigtigt for regeringen at gennemføre
en omlægning, som er robust og holdbar
på længere sigt. Det er således fortsat rege-
ringens ambition at gennemføre en om-
lægning, men vi har ikke aktuelle planer
om at fremsætte forslag herom.
Side 5 af 5