Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1426937_0001.png
27. november 2014
J.nr. 14-4811968
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 31. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426937_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 820 be- eller
afkræfte, om han er enig i, at den primære kilde til information om tilbud i butikkerne er
husstandsomdelte tilbudsaviser, og at næsten 60 pct. af forbrugerne altid eller som regel
læser tilbudsaviser? Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport ”Til-
bud i den danske dagligvarehandel” fra 2012.
Svar
Med reklameafgiften mindskes mængden af husstandsomdelte reklametryksager til gavn
for miljøet.
Udover tilbudsaviser annoncerer butikkerne også gennem fx TV og hjemmesider. Desu-
den findes de fleste tilbudsaviser også på internettet og i apps, hvor forbrugerne kan få
information om butikkernes produkter og udvalg. Informationsniveauet om fx detail-
handlens produkter skønnes derfor ikke væsentlig påvirket af indførelsen af reklameafgif-
ten.
Side 2 af 2