Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1528541_0001.png
Tale
4. maj 2015
J.nr. 15-1267148
Samrådsspørgsmål Z, Æ og Ø
- Tale til besvarelse af spørgsmål Z, Æ og Ø den 7. maj 2015
Spørgsmål Z
Ministeren bedes redegøre for, hvilke restancer
fordelt på typer der er blevet forældet i både 2013
og 2014.
Ministeren bedes redegøre for, hvad forventnin-
gerne er til hvor stort et beløb ministeren forven-
ter vil blive forældet i 2015, samt hvilke initiativer
ministeren har og vil tage for at forhindre, at yder-
ligere restancer forældes.
Ministeren bedes redegøre for, om der er sket lov-
mæssige brud i forbindelse med, at SKAT har la-
det krav forælde.
Spørgsmål Æ
Spørgsmål Ø
Indledning
Tak for invitationen til dagens samråd.
Samrådet tager afsæt i den status på foræl-
delse af fordringer i 2014, som indgik i den
seneste kvartalsredegørelse om offentlige
restancer pr. 31/12 2014. Kvartalsredegø-
relsen blev sendt til Skatteudvalget lige in-
den påske den 28. marts 2015.
Jeg vil i det følgende besvare de 3 spørgsmål
samlet.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0002.png
Jeg vil gerne slå fast, at jeg ser med stor al-
vor på, at der er restancer, som forældes,
uden at SKAT først har vurderet, om betin-
gelserne for afskrivning er til stede. Det er
en uacceptabel situation, når det ikke har
været muligt at forhindre fordringer for ca.
1,3 mia. kr. i at forælde i 2014. Og det er
uanset, at en stor del af restancerne for-
mentlig alligevel ikke ville kunne inddrives,
fordi 2/3 del af beløbet vedrører skyldnere,
der aktuelt ikke har betalingsevne.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at SKAT
har været underlagt vanskelige vilkår for
inddrivelsesarbejdet med begrænset it-un-
derstøttelse og mangelfuld datakvalitet på
konverterede fordringer. På trods af en eks-
traordinær indsats har SKAT ikke i alle til-
fælde kunnet nå at forældelseshåndtere alle
fordringer i takt med, at fordringerne blev
forældet i 2014.
Jeg vil lidt senere komme nærmere ind på
tilrettelæggelsen og gennemførslen af foræl-
delsesarbejdet samt hvilke initiativer, der er
taget for at få overblik over og ryddet op i
restancemassen, blandt andet for at forhin-
dre yderligere forældelser.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0003.png
Forældede restan-
cer i 2013 og 2014
– spørgsmål Z
Forinden vil jeg i hovedtræk redegøre for
forældede restancer i 2013 og 2014, herun-
der hvordan de fordeler sig på hovedkate-
gorier af fordringshavere og fordringstyper.
Som Skatteudvalget tidligere er orienteret
om, blev samlet 902 mio. kr. opgjort som
forældede i 2013 og 1,261 mia. kr. i 2014.
Af de 902 mio. kr. forældede fordringer i
2013 udgjorde 92 mio. kr. studielånsrenter
og 477 mio. kr. told-, skatte- og afgiftsre-
stancer fra før EFIs idriftsættelse. Det er
ikke muligt at typeopdele disse fordringer
yderligere.
De resterende knap 1,6 mia. kr. forældede
fordringer i 2013 og 2014 fordeler sig som
følger:
Ca. 1,1 mia. kr., svarende til 70 pct., er
SKAT-fordringer, primært personskatter
og virksomhedsskatter med tilhørende ren-
ter.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0004.png
Ca. 100 mio. kr., svarende til 6 pct., er kom-
munale fordringer, hvor hovedparten udgø-
res af boligstøtte, kontanthjælp og øvrige
kommunale krav.
Øvrige statslige fordringer udgør ca. 350
mio. kr., svarende til 22 pct., og omfatter
blandt andet politibøder, studielån og stu-
diestøtte, underholdsbidrag og renter.
Fordringer fra andre offentlige virksomhe-
der udgør ca. 30 mio. kr., svarende til 2 pct.,
og omfatter blandt andet DR-licens, kon-
trolafgifter vedr. personbefordring og civil-
retlige krav.
Fordelingen af forældede fordringer på for-
dringshavere svarer nogenlunde til for-
dringshavernes andel af den totale restance-
masse.
Forventningerne til
omfanget af foræl-
delser i 2015 og
initiativer for at for-
hindre yderligere
forældelse –
spørgsmål Æ
Til spørgsmålet om forventningerne til det
beløbsmæssige omfang af forældelser i 2015
er det korte svar, at det ikke er muligt på
nuværende tidspunkt at estimere beløbs-
størrelser.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0005.png
Som oplyst i den seneste kvartalsredegø-
relse vil der også kunne forekomme foræl-
delse i 2015. Det kan ikke undgås. Der vil
være risiko for yderligere forældelse så
længe, at:
forældelseshåndteringen hovedsageligt
er manuel,
der er dårlig datakvalitet på konverte-
rede fordringer og
der mangler eller er forkerte forældel-
sesdatoer på fordringer, der ikke er af-
dækket eller rettet.
Udfordringerne
med forældelses-
håndtering skyldes
dårlige data og
manglende EFI-
funktionalitet.
Problemerne med forældelse af fordringer
og manglende retskraftighed skyldes, at der
er fejl i datagrundlaget i EFI. Fejlene skyldes
blandt andet forkert registrering af fordrin-
gen hos fordringshaverne, datakonverterin-
ger sket op igennem 00´erne samt fejl skabt
i EFI.
Datafejlene medfører sammen med mang-
lende funktionalitet i EFI en nedsat inddri-
velsesaktivitet, da SKAT hverken kan ind-
drive eller forældelsesafbryde automatisk på
fejlbehæftede fordringer.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0006.png
Dataanalyse af for-
dringer i EFI mhp.
oprydning i restan-
cemassen
Derfor er det også en central opgave at få
overblik over den samlede restance- og for-
dringsmasse i EFI, som består af over 30
mio. fordringer. Denne opgave udføres
som led i de igangsatte eksterne analyser i
februar 2015 af EFI og SKAT Inddrivelse
med ekspertbistand fra 2 konsulentfirmaer
og Kammeradvokaten.
Dataanalysen skal skabe overblik over data-
kvaliteten af de forskellige fordringstyper
og muliggøre en kategorisering af fordrin-
gerne:
Hvilke fordringer er forældede el-
ler har mangelfuldt datagrundlag
og dermed skal afskrives, fordi de
ikke er retskraftige
Hvilke fordringer er sunde, og kan
inddrives, og
Hvilke fordringer skal undersøges
nærmere.
Analysearbejdet er omfattende og tilrette-
lægges som en kombination af stikprøver,
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0007.png
der analyseres i dybden, og automatiske ud-
søgninger. Stikprøverne skal samtidig være
statistisk repræsentative, så der skabes et so-
lidt og holdbart beslutningsgrundlag for at
trimme restancemassen.
Oprydning i data er en vigtig og afgørende
forudsætning for at skrue op for volumen af
det egentlige inddrivelsesarbejde – også ud
fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt.
Det skal således i sagens natur tilstræbes, at
den automatiserede inddrivelse alene an-
vendes over for krav, hvor data vurderes at
være korrekte, og kravene er retskraftige.
Analysearbejdet er som nævnt meget om-
fattende, hvorfor det er forventningen, at
der først kan foreligge et endeligt resultat
heraf i løbet af 3. kvartal 2015. Derfor er det
som også nævnt endnu for tidligt at esti-
mere det beløbsmæssige omfang af ikke
retskraftige fordringer, som skal afskrives
på et senere tidspunkt. Men de foreløbige
observationer indikerer, at der kan blive tale
om afskrivninger for et anseeligt mia. beløb.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0008.png
Parallelt med data-
analysen fortsætter
forældelsesafbry-
delse som en del af
inddrivelsesarbej-
det
Parallelt med analysearbejdet, der også om-
fatter løbende styrkelse af planlægning og
styring, optimering af inddrivelsesproces-
ser, mulighederne for idriftsættelse af for-
retningskritisk funktionalitet i EFI samt ju-
ridiske vurderinger af opgaveløsningen, ar-
bejder SKAT fortsat på at forældelsesaf-
bryde fordringer, hvor forældelsen indtræ-
der i 2015.
I praksis udsøger SKAT på lister alle for-
dringer, der er forældelsestruede i en frem-
tidig given periode ud fra registrerede for-
ældelsesdatoer i EFI. I udsøgningerne tages
der som udgangspunkt ikke hensyn til,
hvorvidt de tilgængelige data i EFI er kor-
rekte.
Når listerne er dannet, behandles de foræl-
delsestruede fordringer efterfølgende hen-
holdsvis automatisk og manuelt. Hvis det er
muligt at udsende gældserkendelse, indgå en
betalingsaftale med skyldner eller iværk-
sætte lønindeholdelse, der kan afbryde for-
ældelsen, vil sådanne processkridt blive gen-
nemført automatisk.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0009.png
Hvor dette ikke er muligt, vil de resterende
fordringer på listerne overgå til manuel for-
ældelseshåndtering i inddrivelsesforretnin-
gen.
Såfremt det i forbindelse med den manuelle
gennemgang konstateres, at den registre-
rede forældelsesdato i EFI er ukorrekt, kor-
rigeres denne. Hvis det ved gennemgangen
konstateres, at en fordring er utilsigtet for-
ældet, gennemføres central afskrivning af
kravet. Forud for afskrivningen foretages et
ekstra kvalitetstjek af vurderingen af den
utilsigtede forældelse, ligesom der sidelø-
bende gennemføres normal intern kontrol i
SKAT af sagsbehandlingen i inddrivelsen.
Som led i afskrivningen af utilsigtet foræl-
dede krav tager SKAT hånd om at udbetale
eventuelle beløb, som skyldner måtte have
indbetalt efter at forældelsen er indtrådt og
underrette skyldner herom.
Behandling af listerne prioriteres efter prin-
cippet ”størst og først”, dvs. de største be-
løb med først forestående forældelsesdato
håndteres først.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0010.png
Risiko for fejl og
uregelmæssighe-
der i forældelses-
håndteringen, prio-
riteringsgrænse –
Spørgsmål Ø
Som oplyst i den seneste kvartalsredegø-
relse har SKAT hidtil anvendt en priorite-
ringsgrænse i forældelsesarbejdet på som
udgangspunkt 2.500 kr. Som ligeledes op-
lyst i kvartalsredegørelsen har de store
mængder fordringer til manuel håndtering
nødvendiggjort en sådan prioritering af for-
ældelsesarbejdet.
Prioriteringen har indebåret, at restancer
under 2.500 kr. med en forældelsesdato i
nær fremtid ikke forældelsesafbrydes ved
udlæg før andre større beløb og mere pres-
serende opgaver er håndteret. Der er såle-
des risiko for, at prioriteringerne medfører,
at mindre restancer afskrives, fordi foræl-
delsesdatoen oprinder, selvom forældelsen
kunne være blevet afbrudt.
Indikationer på ure-
gelmæssigheder –
risiko for indsatser
på ikke retskraftige
fordringer
De foreløbige observationer i den nævnte
dataanalyse af fordringerne i EFI har vist, at
der er eksempler på, at der er gennemført
forældelsesafbrydelse på allerede forældede
eller på anden vis ikke retskraftige fordrin-
ger. Det er fx hvor der ikke findes tilstræk-
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0011.png
kelig dokumentation for tidligere gennem-
førte inddrivelsesskridt, eller hvor for-
dringstypen ikke kan bestemmes entydigt.
Der er tilsvarende fundet eksempler på, at
der er gennemført aktiv inddrivelse i form
af fx lønindeholdelse eller udlæg og dermed
også forældelsesafbrydelse, på ikke retskraf-
tige fordringer.
I den seneste kvartalsredegørelse er oplyst,
at det ikke kan udelukkes, at der sker inddri-
velse på ikke retskraftige fordringer som
følge af udfordringerne med at identificere,
hvilke fordringer, der er retskraftige, og
hvilke der ikke er det. De foreløbige juridi-
ske gennemgange, som er gennemført af
Kammeradvokaten som led i dataanalysen,
af et antal stikprøver bekræfter således, at
dette forekommer.
Derfor har jeg også bedt Skatteministeriet
og SKAT om, at færdiggørelse af dataanaly-
serne og de juridiske vurderinger tillægges
højeste prioritet. Omfanget og karakteren af
disse forhold skal hurtigst muligt afklares.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren
1528541_0012.png
Jeg har samtidig bedt SKAT om at sikre, at
der i takt med, at der opnås vished om ure-
gelmæssigheder i forældelseshåndteringen
og det øvrige inddrivelsesarbejde, straks ta-
ges hånd om, at processerne er i fuld over-
ensstemmelse med gældende regler.
Afslutning
Situationen med fortsat utilsigtet forældelse
og udfordringerne generelt på inddrivelses-
området bekræfter mig i, at beslutningen
først på året om at indhente ekstern ek-
spertbistand for at støtte SKAT med at få
etableret de rigtige rammer for løsning af
den samlede inddrivelsesopgave var rigtig
og nødvendig.
Jeg vil naturligvis fortsat holde Skatteudval-
get orienteret om situationen, fremdriften
og resultaterne af dataanalysen og de øvrige
igangsatte initiativer.
Side 12 af 12