Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1529226_0001.png
4. maj 2015
J.nr. 15-1295861
Samrådsspørgsmål Å og AA
- Tale til besvarelse af spørgsmål Å og AA den 5. maj 2015
Spørgsmål Å
Ministeren bedes redegøre for status på en reform
af bilafgifter inden september, jf. regeringsgrund-
landet 2011, s. 30.
Ministeren bedes redegøre for regeringens hold-
ning til afgiftsfritagelsen på elbiler efter 2015
Spørgsmål AA
Indledning
Jeg vil gerne takke for muligheden for at
orientere om status for arbejdet med en
omlægning af bilafgifterne og om regerin-
gens holdning til afgiftsfritagelsen for elbi-
ler efter 2015.
Jeg vil besvare de to spørgsmål samlet og
starte med spørgsmålet om en status ved-
rørende omlægningen af bilafgifterne.
Indledningsvist vil jeg sige, at min besva-
relse af dette spørgsmål meget ligner det,
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren
1529226_0002.png
jeg svarede ved det sidste samråd om om-
lægningen af bilafgifterne d. 31. oktober
2014.
Ikke en enkel op-
gave
Først og fremmest vil jeg derfor igen un-
derstrege, at det ikke er en enkel opgave at
gennemføre en reform af bilafgifterne. Der
er især tre væsentlige faktorer, som jeg vil
nævne i den forbindelse:
For det første har Danmark allerede i dag
et afgiftssystem, der i høj grad tilskynder til
at købe energirigtige biler.
De nye biler, der sælges i Danmark i dag,
er da også langt mere brændstofeffektive
end de biler, der blev solgt i 2007.
Fra 2007 til 2013 er den gennemsnitlige
CO2-udledning fra nye biler i Danmark så-
ledes reduceret med 29 pct. ifølge forelø-
bige tal fra European Environment Agen-
cy. Til sammenligning er den gennemsnit-
lige CO2-udledning fra nye biler i hele EU
Nye biler i Dan-
mark er allerede
meget energirigtige
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren
1529226_0003.png
kun reduceret med 20 pct.
Og i 2013 er Danmark det land i EU, hvor
de nye biler har den fjerde laveste gennem-
snitlige udledning af CO2 per km.
Det er derfor vanskeligt at opnå store re-
duktioner af bilers CO2-udledning med en
provenuneutral omlægning af bilafgifterne.
Også hensyn til
miljø gør det van-
skeligt
For det andet er der en række andre miljø-
faktorer end klimaet, der vanskeliggør op-
gaven. Hvis omlægningen alene tager hen-
syn til CO2-udledning, vil der være øget
risiko for højere udledninger af andre
uheldige stoffer, for eksempel kvælstof-
ilter.
For det tredje kan en omlægning have sto-
re økonomiske virkninger. Det gælder for
staten, men også for de nuværende bilejere,
som kan opleve ændringer af brugtbilpri-
serne.
Kan have store
økonomiske kon-
sekvenser
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren
1529226_0004.png
Vi har ikke aktuelle
planer om at frem-
sætte et forslag om
omlægning af bil-
afgifterne.
Det bliver derfor ikke på denne side af et
valg, at vi fremlægger et forslag om en om-
lægning af bilafgifterne.
For så vidt angår afgiftsfritagelsen for elbi-
ler, så kommer jeg igen til at gentage mig
selv. Jeg redegjorde nemlig for regeringens
holdning til afgiftsfritagelsen efter 2015 i
torsdags i sidste uge, ved førstebehandlin-
gen af det beslutningsforslag Enhedslisten
har fremsat om en fireårig forlængelse af
afgiftsfritagelsen.
Og som I nok også allerede ved, har rege-
ringen besluttet, at Finanslovforslaget for
2016 skal indeholde en 1-årig forlængelse
af afgiftsfritagelsen for elbiler i 2016, og at
finansieringen findes som led i Finanslov-
forslaget for 2016.
Regeringen sigter efter, at el- og brintbiler
efter 2016 skal indpasses i de generelle reg-
Regeringens hold-
ning til afgiftsfrita-
gelsen for elbiler,
redegjorde jeg for i
sidste uge – dette
er en gentagelse
Regeringen fore-
slår 1-årig afgiftsfri-
tagelse i 2016 og
her efter indfasning
over en årrække
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren
1529226_0005.png
ler for registrerings- og ejerafgift over en
længere indfasningsperiode.
Dermed skaber vi også den langsigtede
sikkerhed om afgiftsreglerne for el- og
brintbiler, som branchen efterspørger.
Det skal fortsat være attraktivt for dan-
skerne at vælge en elbil, så vi kan sænke
vores energiforbrug og reducere vores ud-
ledning af drivhusgasser.
Elbilsalget peger
på, at elbilerne så
småt er ved at blive
konkurrencedygti-
ge
I 2014 blev der solgt omkring 1.600 elbiler.
Det er lige så mange som i 2011 til 2013
tilsammen.
Jeg glæder mig over dette mindre gennem-
brud for elbilerne, som peger på, at de så
småt er ved at blive mere konkurrencedyg-
tige.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren
1529226_0006.png
Derfor er en for-
længelse ikke den
rigtige løsning
I min optik peger dette mindre gennem-
brud også på, at den rigtige løsning ikke
”bare” er at forlænge afgiftsfritagelsen i fx
3 år som tidligere.
Et teknologisk gennembrud sammen med
en afgiftsfritagelse kan hurtigt medføre et
stort statsligt mindreprovenu, og en uhel-
dig stor konkurrencefordel for elbilerne i
forhold til de øvrige drivmidler.
Derfor vil regeringen foreslå en 1-årig for-
længelse af afgiftsfritagelsen for elbiler og
indpasning i de generelle regler over en år-
række.
Tak for ordet.
Side 6 af 6