Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1524904_0001.png
BUDSKABSNOTITS
Folketingets Skatteudvalgs høring om Danmarks
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
Onsdag den 29. april 2015 kl. 13.00-14.35
Tak for muligheden for at tale til denne høring. Nu er dobbeltbe-
skatningsoverenskomster som sådan ikke mit område, det er
skatteministerens. Men jeg er som handels- og udviklingsmini-
ster meget optaget af de muligheder, der ligger i en styrkelse af
udviklingslandenes skattesystemer og deres evne til at rejse flere
skatter. Det er jeg, fordi det er her, vejen mod stærkere og mere
bæredygtige stater og også på sigt bistandsuafhængighed ligger.
Og jeg mener ikke, at Danmarks skattepolitik og vores udvik-
lingspolitik er modsætninger. De to områder supplerer og under-
støtter hinanden ganske godt, selvom de har to forskellige mål.
En bedre sammenhæng mellem skat og udvikling indgår i øvrigt
som et mål i Danmarks handlingsplan for sammenhængende po-
litikker for global udvikling med fokus på EU.
Nu giver målet med Danmarks skattepolitik jo lidt sig selv. Og
målet med Danmarks udviklingssamarbejde er jo egentlig også
lige til: Det er ultimativt at gøre udviklingsbistanden overflødig.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til handels- og udviklingsministeren
Netop fordi der i udviklingslandene potentielt kan findes rigtig
mange penge, der kan være med til at finansiere skoler, veje og
hospitaler i udviklingslandene, i markant stærkere skattesyste-
mer, er skat i den grad kommet på dagsordenen i det internatio-
nale udviklingssamarbejde.
Det er det ikke mindst fordi, at rigtig mange udviklingslandes
skattesystemer er svage og deres skatteprocent lav. Nogle steder
udgør den kun 10-14 procent af BNI. Det er måske en drøm for
enhver dansker, men det er en meget alvorlig udfordring for de
nationale budgetter i verdens fattigste lande.
Når mange udviklingslande, ikke mindst i Afrika, samtidig årligt
mister milliarder af dollars, fordi store multinationale virksom-
heder udnytter de svage systemer og trækker penge ud i skattely,
så har de brug for hjælp. I dag mister Afrika faktisk omkring 10
gange så mange penge til bl.a. skattesvindel, som de modtager i
udviklingsbistand.
2
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til handels- og udviklingsministeren
Derfor har Regeringen gennem de sidste år opprioriteret Dan-
marks udviklingspolitiske indsats for at støtte vores partnere i
Afrika med at styrke deres skattesystemer, bekæmpe skattefusk
og i det hele taget opkræve mange flere skattemidler.
Forrige fredag lancerede jeg en ny udviklingspolitisk ”skatte-
pakke”, der skal bidrage til at sætte udviklingslandene i stand til
selv at finansiere deres egen udvikling gennem øgede indtægter
fra skatter. Danmark er faktisk på forkant på området – både
skatte- og udviklingspolitisk. Det var noget, som i den grad blev
anerkendt, da skatteministeren og jeg sammen var i Washington
til Verdensbankens forårsmøde tidligere på måneden. Det var vi
for sammen at dele ud af Danmarks erfaringer på skatteområdet
– såvel fra den nationale som den udviklingspolitiske indsats.
Og der er stor interesse for vores erfaringer. Danmark nyder stor
international respekt, både som internationalt foregangsland for,
hvordan omfordeling af velstand via skat kan sikre velfærd og
større social lighed og som en respekteret udviklingspartner på
skatteområdet.
3
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til handels- og udviklingsministeren
Den nye udviklingspolitiske skattepakke omfatter nye og igang-
værende initiativer, der skal hjælpe udviklingslandene til stærke-
re skattesystemer og højere skatteindtægter og samtidig bekæm-
pe skattefusk til en værdi af knap 563 mio. kr. Heri indgår ekstra
10 millioner kroner fra finanslovsaftalen med Enhedslisten og
SF for 2015, som skal støtte civilsamfundsorganisationer, regio-
nale og internationale organisationer på skatteområdet.
En af de organisationer, vi vil støtte, er Den Afrikanske Sam-
menslutning af Skatteadministrationer, ATAF, som arbejder for
at styrke de afrikanske skatteadministrationer, og som fungerer
som talerør for de afrikanske skattemyndigheder i det internati-
onale skattearbejde, herunder i OECD.
Vi støtter også civilsamfundsorganisationer, der arbejder for at
sætte skat på dagsordenen hos de afrikanske regeringer og for at
sikre en demokratisk dialog om statens indtægter og udgifter.
I Tanzania har dansk støtte allerede hjulpet skattemyndigheder-
ne med at øge skatteindtægterne med 1000 procent siden 1999,
og vi vil fortsætte det mangeårige samarbejde med Tanzania på
skatteområdet i de kommende år. Tanzania kan samtidig bruge
4
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til handels- og udviklingsministeren
de erfaringer, vi har gjort os i Danmark. Derfor bistår en ekspert
fra SKAT nu Tanzanias skattemyndigheder på IT-området.
Denne indsats, synes jeg, er et godt eksempel på, hvordan vi kan
koble vores viden og ressourcer fra såvel Danmark nationale
skatteindsats som fra vores udviklingssamarbejde.
Nu var Folketingets behandling af dobbeltbeskatningsoverens-
komsten med Ghana jo oprindelig afsættet for, at skatteudvalget
ønskede at indkalde til denne høring. Så jeg vil ikke undlade at
pege på, at Danmark i Ghana gennem et nyt skatteprogram støt-
ter landets skattemyndigheder til at blive mere effektive gennem
bedre uddannelse af personale, bedre it-systemer, en mere pro-
gressiv skattepolitik og en styrket skatteopkrævning.
Ghana er et nyt (lavere) mellemindkomstland, der forsøger at
skabe de rette rammer for et professionelt erhvervs- og investe-
ringsklima og for et skattesystem, der kan sikre, at landets skat-
telov kan håndhæves. Det er noget, Danmark hjælper til med.
Det danske skatteprogram i Ghana vil også være med til at op-
5
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til handels- og udviklingsministeren
bygge den kapacitet i Ghanas skattemyndigheder, der er nød-
vendig for at udnytte aftaler om udveksling af skatteinformation,
som jo er et element i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med
Danmark. En dobbeltbeskatningsaftale skal jo sikre, at der kun
betales skat ét sted, men den skal også sikre, at det ikke ender
med, at der ikke betales skat i nogen af landene, og der således
snydes i skat. Her er internationalt samarbejde vigtigt.
Jeg besøgte selv Ghana i marts sidste år og havde politiske sam-
taler med både præsidenten og en række ministre. Her fik jeg
indtrykket af en regering, der ville videre og fremad og skabe
vækst og jobs.
Jeg er næsten sikker på, at Hannah fra Mellemfolkeligt Samvir-
ke lige om lidt vil komme mere ind på Ghana, så jeg vil lade
hende komme til orde og ser frem til en god debat.
Tak for opmærksomheden
6