Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1526393_0001.png
Tale
20. april 2015
J.nr. 15-1268014
Skatteministerens oplæg
- Tale til skatteudvalgets høring om indgåelse af DBO’er
Indledning
Jeg vil gerne begynde med at sige tak for
denne mulighed for at få diskuteret og be-
lyst nogle af de spørgsmål, der knytter sig
til indgåelse af dobbeltbeskatningsoverens-
komster med udviklingslande.
Baggrunden er som bekendt den debat, der
opstod i forbindelse med Folketingets be-
handling af et lovforslag om tiltrædelse af
en ny DBO med Ghana, og jeg medvirker
naturligvis gerne til at belyse de spørgsmål,
som mere generelt knytter sig til forholdet
mellem skattepolitikken og udviklingspoli-
tikken i denne forbindelse.
Dagens program er delt op i en udvik-
lingspolitisk del og en erhvervspolitisk del.
Jeg håber ikke, at der heri ligger en antagel-
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0002.png
se om, at der skulle være en modsætning
mellem disse to områder. For det mener
jeg ikke, at der er.
Udviklingspolitiske hensyn udelukker ikke
erhvervspolitiske hensyn, og det modsatte
er efter min opfattelse heller ikke tilfældet.
Kriterier for indgå-
else af DBO’er
Jeg vil gerne sige noget om de kriterier,
som for mig at se er af betydning for, om
Danmark skal forsøge at indgå en DBO
med et andet land, eller vi ikke skal.
For det første skal der være danske øko-
nomiske interesser i det pågældende land.
Det kan være investeringer i det pågælden-
de land, eller det kan være erhvervsmæssig
aktivitet i bredere forstand. Og er aktivite-
ten endnu ikke til stede, skal der være en
udsigt til, at den kommer.
Dernæst skal der være risiko for dobbelt-
beskatning. Man må huske på, at formålet
med en DBO er at undgå dobbeltbeskat-
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0003.png
ning. Formålet er ikke at undgå beskatning
i det hele taget.
Derfor indgår vi ikke DBO’er med lande,
der ikke har noget, som i en dansk optik
kan kaldes et skattesystem.
Hvis det er sådan, at indkomsten ikke be-
skattes i det andet land, ja så kan der i sa-
gens natur ikke blive tale om dobbeltbe-
skatning. Så ville resultatet være, at Dan-
mark ville komme til at nedsætte eller fra-
falde sine skatter, uden at der ville komme
noget den anden vej.
Et tredje kriterium er, at der skal være en
rimelig udsigt til, at der vil kunne opnås et
resultat. Forskellige lande har forskellige
interesser, som de hver især vil varetage. Vi
har nogle ting, som vi finder helt nødven-
dige i en DBO, og sådan har andre lande
det også.
Der er selvsagt ingen grund til at gå ind i
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0004.png
en forhandling, hvis det på forhånd må stå
klart, at der ikke vil komme noget ud af
det.
Opsummering
Så hvis jeg skal summere op, så er kriteri-
erne, at der skal være danske økonomiske
interesser i det pågældende land, der skal
være risiko for dobbeltbeskatning, og der
skal være en rimelig udsigt til, at der kan
nås et resultat.
Jeg vil gerne tilføje, at det ikke er et mål i
sig selv at have DBO’er med samtlige den-
ne verdens lande.
Danmark skal have DBO’er med de lande,
det er relevant at have DBO’er med, men
vi skal ikke have dem for enhver pris. Hvis
modparten ikke vil imødekomme Dan-
mark på områder af vital betydning for os,
ja så kommer der ingen DBO. Og jeg vil
tro, at andre lande har det på samme måde.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0005.png
Ønsker fra er-
hvervslivet
Skatteministeriet modtager fra tid til anden
forslag fra erhvervslivet om indgåelse af
DBO’er med forskellige lande.
Det er noget, vi tager alvorligt, og den al-
mindelige procedure er, at sådanne forslag
sendes i høring hos de relevante erhvervs-
organisationer. Det sker, for at Skattemini-
steriet kan få et billede af, hvor stor inte-
ressen er, sådan at indsatsen kan priorite-
res. Skatteministeriets ressourcer er jo ikke
ubegrænsede.
Jeg må her konstatere, at en del af forsla-
gene drejer sig om lande, som enten ikke
har et skattesystem, eller hvor man må si-
ge, at her er der ikke er nogen udsigt til, at
en aftale vil kunne komme i stand – endsi-
ge komme til at træde i kraft.
Nigeria som ek-
sempel
Jeg kan godt give et eksempel. Der er flere
gange blevet rejst ønske om at få en DBO
med Nigeria. Det vil vi også gerne, og det
har også været forsøgt.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0006.png
Der blev forhandlet i 1979 og de næste 10
år, uden at der blev nået et resultat. I 2003
begyndte man forfra, og denne gang nåede
man faktisk til enighed. Men bagefter ville
Nigeria ikke underskrive aftalen, uanset
hvor meget vi pressede på. Og selvom de
underskrev aftalen, ville det ikke i sig selv
være nogen garanti for, at den faktisk kom
til at træde i kraft.
Med den forhistorie står Nigeria ikke
øverst på den danske prioriteringsliste.
Lande med få
DBO’er
Der er også forslag om lande, som kun har
få DBO’er, eller som måske slet ikke har
nogen.
Det kan i praksis være meget vanskeligt at
få forhandlinger i gang med sådanne lande,
måske fordi Danmark som et lille land
næppe altid er topprioriteten.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0007.png
Anmodninger fra
andre lande
Vi modtager også fra tid til anden anmod-
ninger om indgåelse af DBO’er fra andre
lande. Det er de samme kriterier, der læg-
ges til grund ved prioriteringen af arbejdet,
som når der kommer forslag fra erhvervs-
side.
Som vi sikkert kommer til at høre mere om
senere i dag, så foregår forhandlinger om
indgåelse af DBO’er med udgangspunkt i
en modeloverenskomst. Der er to af dem,
nemlig den såkaldte OECD-model og den
såkaldte FN-model.
De er ens langt hen ad vejen. Forskellen er,
at FN-modellen giver en større beskat-
ningsret til det land, hvor indkomsten
kommer fra, end OECD-modellen gør.
Modellerne er ikke bindende for nogen.
Landene kan aftale det, som de kan blive
enige om, og i praksis er det sådan, at hvert
land laver sit eget forhandlingsoplæg i
form af et DBO-udkast.
OECD-modellen og
FN-modellen
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0008.png
Det danske oplæg
bygger på OECD
Det har vi også gjort her i Danmark. Det
danske oplæg ligger tæt op ad OECD-
modellen, men det indeholder også for-
skellige bestemmelser, som er målrettet
danske forhold.
Jeg behøver blot at nævne artiklen om be-
skatning af pensioner som eksempel på
forskelle mellem det danske oplæg og
OECD-modellen.
Samme oplæg til
lande med udvikle-
de økonomier og
udviklingslande
Fra dansk side præsenterer vi det samme
forhandlingsoplæg, uanset om der skal
forhandles med et land med en udviklet
økonomi eller med et udviklingsland.
I det hele taget foregår et forhandlingsfor-
løb med et udviklingsland på fuldstændigt
samme måde som en forhandling med et
land med en udviklet økonomi.
Nu indgås der ikke mange DBO’er med u-
Forhandlingerne
foregår på samme
måde
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0009.png
lande. Der er netop indgået en med Gha-
na, hvilket som før nævnt er den direkte
årsag til, at vi sidder her i dag. Ellers er det
omkring 15 år siden, at Danmark sidst ind-
gik en DBO med et udviklingsland, så det
er ikke en problemstilling, vi møder hver
dag.
Som sagt – forhandlingerne gribes an på
helt samme måde. Men resultatet vil af-
spejle, at DBO’en er indgået med et udvik-
lingsland.
En DBO er jo et resultat af en forhandling,
hvor to parter sidder over for hinanden
med interesser, der ikke altid er sammen-
faldende. Så må der gives og tages, og det
gælder fra begge sider, hvis der skal nås et
resultat.
Ikke udviklingsbi-
stand via DBO’erne
I forbindelse med Folketingets behandling
af lovforslaget om tiltrædelse af den nye
DBO med Ghana blev det mere eller min-
dre antydet, at Danmark skulle have snydt
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0010.png
ghaneserne. Det har vi selvfølgelig ikke,
men jeg må samtidig gøre det klart, at
Danmark ikke giver udviklingsbistand via
DBO’erne.
DBO’erne handler om at få koordineret
skattesystemer, som er forskellige, og få
dem til at spille sammen. Ellers risikerer
man dobbeltbeskatning, og det er der in-
gen, der er interesseret i. DBO’erne hand-
ler også om at skabe skattemæssig forudsi-
gelighed og gøre det nemmere at drive
virksomhed, og så handler de om at skabe
lige vilkår.
Danmark har den grundlæggende interesse,
at danske virksomheder skal kunne operere
på samme vilkår, som andre landes virk-
somheder. Det er en af grundene til, at vi
indgår DBO’er.
Tager vi Ghana som eksempel, så afviger
den danske DBO ikke ret meget fra de
DBO’er, som Ghana har indgået med
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0011.png
Tyskland og Nederlandene, og det er be-
stemt ikke tilfældigt.
Hvis tyske og hollandske virksomheder
kan operere i Ghana på bestemte vilkår,
hvorfor skal vilkårene for danske virksom-
heder så være ringere? Det skal de selvføl-
gelig ikke.
Så ved jeg godt, at man kan finde danske
DBO’er, hvor kildelandet fx kan opkræve
skatter med en højere sats, end det er mu-
ligt efter DBO’en med Ghana. Men det er
DBO’er, der er 20-30-40 år gamle, og ver-
den står nu engang ikke stille.
Her er vi ved en anden ting, som er vigtig,
og det er, at DBO’er som oftest har en
meget lang levetid. Det betyder, at hvis
Danmark i dag skulle acceptere nogle rin-
gere vilkår, så ville disse ringere vilkår gæl-
de i de næste mange år fremover. Det kan
ikke være i vores interesse.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om talepapir fra Skatteudvalgets åbne høring den 29. april 2015 om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande, til skatteministeren
1526393_0012.png
Og man må hele tiden huske på, at Dan-
mark hverken kan eller vil tvinge nogen til
at indgå DBO’er, som de ikke ønsker at
indgå.
Afslutning
Hvis jeg afslutningsvis skal sammenfatte,
så køber jeg ikke den præmis, at Danmark
gennem DBO’erne skulle kunne påtvinge
udviklingslandene løsninger, som udvik-
lingslandene ikke selv ønsker.
Skatteministeriets medarbejdere fortæller
mig, at modspillet under forhandlingerne
med Ghana var fuldt på højde med det,
man ellers oplever. Det tager jeg som ud-
tryk for, at modpartens egne interesser i
hvert fald i dette tilfælde blev varetaget på
fuldt betryggende vis.
Instruksen til Skatteministeriets medarbej-
dere er, at de skal opnå det bedst mulige
resultat, når de forhandler DBO’er. Sådan
vil det fortsat være.
Side 12 af 12