Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1529376_0001.png
13. maj 2015
J.nr. 15-1455616
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 635 af 23. april 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for momsprovenuet ved at fjerne momsen for de sociale virksomheder, til skatteministeren
1529376_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det vil have for momsprovenuet
isoleret set og de offentlige budgetter generelt at fjerne momsen for de sociale virksom-
heder, som det foreslås i Ugebrevet A4 i artiklen den 22. april 2015: ”Fjern momsen og få
flere udsatte i job”. Er dette forslag overhovedet muligt i henhold til momsdirektivet?
Svar
Det er ikke muligt i henhold til momssystemdirektivet generelt at fritage selskabsformen,
socialøkonomisk virksomhed, for moms. Det er derfor ikke relevant at lave en provenu-
vurdering af at fritage socialøkonomiske virksomheder for moms.
En virksomhed er momspligtig ifølge momsloven, hvis virksomheden driver selvstændig
økonomisk virksomhed med afsætning af momspligtige varer eller ydelser. For at blive
registreret som socialøkonomisk virksomhed, er det en betingelse, at virksomheden er
erhvervsdrivende ifølge lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder, hvorfor
disse virksomheder som udgangspunkt også er momspligtige.
Generelt gælder det, at momssystemet skal være neutralt, således at momsen ikke påvirker
erhvervsstruktur og forbrugsvalg. En forskelsbehandling, således at socialøkonomiske
virksomheder fritages for moms, vil bryde med neutralitetsprincippet, og vil kunne frem-
kalde konkurrenceforvridning.
Hvis der er et ønske om eller behov for økonomiske incitamenter til at fremme bestemte
målsætninger, sker det ofte bedst uden for momssystemet ved eksempelvis at give tilskud
til de konkrete aktiviteter. Det skyldes blandt andet, at det i højere grad er muligt at mål-
rette støtten, når den gives som et direkte tilskud. En sådan støtte skal dog være i over-
ensstemmelse med EU-retten generelt, det vil sige, at støtten fx ikke må udgøre ulovlig
statsstøtte.
Side 2 af 2