Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1528619_0001.png
12. maj 2015
J.nr.15-1489580
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 630 af 21. april 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 630: MFU spm. om ministeren vil redegøre for status på de anbefalinger om ejendomsvurdering af fritidslandbrugsejendomme, som ekspertudvalget om ejendomsvurdering fremlagde i september 2014, til skatteministeren
1528619_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for status på de anbefalinger om ejendomsvurdering af fritids-
landbrugsejendomme, som ekspertudvalget om ejendomsvurdering fremlagde i septem-
ber 2014.
Svar
SKAT skal ved ejendomsvurderingerne tage stilling til, om en ejendom skal anses for at
være en landejendomsejendom eller en beboelsesejendom. Hvis der er tale om en stor
gård, er det selvsagt ikke noget problem, men hvis der er tale om et nedlagt husmands-
brug eller lignende, kan det være vanskeligere.
Det beror på en konkret vurdering, om en ejendom skal betragtes som en landbrugs- eller
beboelsesejendom. SKAT ser bl.a. på stuehuset, driftsbygningernes omfang og indretning
og den landbrugsmæssige udnyttelse af jorden mv. At der på ejendommen fx er hestefold,
er ikke i sig selv en indikation for, at der er tale om en landbrugsejendom. Det er endvide-
re ikke afgørende, om ejendommen ligger i landzone eller er pålagt landbrugspligt. Hvis
ejendommen er under 5,5 ha, vil ejendommen som udgangspunkt blive anset for at være
en beboelsesejendom. Men det er ikke en fast regel, kun en formodning. Der kan være
ejendomme under 5,5 ha, der er anset for landbrugsejendomme, og beboelsesejendomme
på mere end 5,5 ha.
Landbrugsejendomme har en særligt lempelig ejendomsbeskatning. For det første ansæt-
tes grundværdien for landbrugsejendomme efter den såkaldte bondegårdsregel, hvorefter
grundværdien af landbrugsjord som oftest kun ansættes til 30-40 pct. af landbrugsjordens
handelsværdi. For det andet er den kommunale grundskyldspromille væsentligt lavere for
landbrugsejendomme (højst 7,2 promille) end for de øvrige ejendomstyper (mellem 16 og
34 promille). Der kan derfor være betydelige økonomiske fordele ved at få en ejendom
klassificeret som landbrugsejendom.
Efter min opfattelse er det rimeligt at anse mindre landejendomme for beboelsesejen-
domme, når der ikke foregår en egentlig landbrugsmæssig drift. Bondegårdsreglen er
tænkt som en begunstigelse til landbruget ikke til beboelsesejendomme på landet.
De regler og den praksis, der gælder på området, har været anvendt siden 1998, og min
holdning svarer i alt væsentligt til den, som daværende skatteminister Kristian Jensen gav
udtryk for i en række svar til Folketinget tilbage i 2006.
Efter modtagelsen af Engberg-udvalgets rapport har regeringen den 1. oktober 2014
etableret et Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE), der skal forestå ud-
viklingen af et nyt ejendomsvurderingssystem, herunder udarbejde et forslag til en ny
vurderingslov. Som ligeledes anført i bemærkningerne til L76 om videreførelse af 2011-
vurderingerne mv., der blev vedtaget inden jul, er der ikke taget stilling til de mere speci-
fikke forslag, som Engberg-udvalget er fremkommet med. Det gælder også de ændringer,
udvalget har foreslået i forhold til vurderingen af landbrugsejendomme. Disse forslag vil
indgå i det videre arbejde.
Side 2 af 2