Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1523701_0001.png
28. april 2015
J.nr. 15-1426209
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 626 af 20. april 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 626: MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 18/4-15 fra Helmuth Christensen, Haderslev, til skatteministeren
1523701_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. april 2015 fra Helmuth Christensen,
Haderslev, jf. SAU alm. del – bilag 146.
Svar
Helmuth Christensen har i henvendelsen af 18. april 2015 kritiseret skattenedslagsordnin-
gen.
Skattenedslagsordningen blev indført af den tidligere regering (Venstre og Konservativt
Folkeparti) og aftaleparterne (Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance).
Seniornedslagsloven er målrettet fuldtidsbeskæftigede seniorer. Den tidligere regering og
aftaleparterne har ved lovens tilblivelse lagt vægt på, at der var en form for dokumentati-
on for, at de omfattede personer var fuldtidsbeskæftigede. Senioren skal derfor have en
indkomst af en vis størrelse. For lønmodtagere - men ikke for selvstændigt erhvervsdri-
vende - valgte man tillige at stille krav om seniorens arbejdstid.
Skattenedslag for seniorer går ud på, at en fuldtidsbeskæftiget senior fra årgang 1946-1952
kan få tilbagebetalt en del af det arbejdsmarkedsbidrag, som senioren har betalt af sin
indkomst i de 5 indkomstår, hvor vedkommende fyldte 60-64 år. Størrelsen af skattened-
slaget afhænger af, hvor høj indkomst senioren har haft i hvert af de pågældende 5 ind-
komstår.
Mange hensyn er taget i betragtning ved afgrænsningen af, hvilke betingelser der skal
opfyldes, for at en person er berettiget til et skattenedslag. Ved udformningen af ordnin-
gen er der lagt vægt på, at kriterierne for tildeling af skattenedslag fastsættes så tilpas lem-
peligt, at der er plads til afvigelser, samtidig med, at ordningen stadig vil opfylde målet –
nemlig tilskynde flere fuldtidsbeskæftigede seniorer til at blive på arbejdsmarkedet. Der
findes ingen dispensationsmuligheder i lov om skattenedslag for seniorer.
Det er fuldt forståeligt, at Helmuth Christensen ærgrer sig over, at have fået afslag på at få
skattenedslag på grund af for lav indtjening. Men man skal have for øje, at ordningen er
målrettet en relativ snæver persongruppe, hvor samtlige betingelser i ordningen skal være
opfyldt, for at man kan opnå skattenedslag. Samtidig har der ved udformningen af seni-
ornedslaget været mange hensyn at tilgodese. Der er bl.a. lagt vægt på, at der er tale om en
midlertidig ordning, og at ordningen skal være så let at administrere som muligt.
Når man tager ovenstående i betragtning og også, at der er afsat begrænsede midler til
ordningen, har det været den tidligere regerings vurdering, at betingelserne for at opnå
seniornedslag er fastsat så rimeligt som muligt.
Jeg har ikke planer om at ændre lov om skattenedslag for seniorer, der er en midlertidig
ordning, som ophører i 2016.
Side 2 af 2