Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1521955_0001.png
23. april 2015
J.nr. 15-1423031
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 624 af 17. april 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 624: Spm. om, hvilken stigning i rådighedsbeløbet det forhøjede personfradrag på 10.000 kr. aftrappet for indkomster mellem 250.000 - 300.000 kr. giver for personer med en indkomst på hhv. 50.000 kr., 100.000 kr., 150.000 kr., 200.000 kr., 250.000 kr., til skatteministeren
1521955_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del, spørgsmål 324 oplyse, hvilken
stigning i rådighedsbeløbet det forhøjede personfradrag på 10.000 kr. aftrappet for ind-
komster mellem 250.000 – 300.000 kr. giver for personer med en indkomst på hhv.
50.000 kr., 100.000 kr., 150.000 kr., 200.000 kr., 250.000 kr., samt den gennemsnitlige
stigning i rådighedsbeløbet for indkomster under 250.000 kr.
Svar
Svaret på spørgsmål 324 indeholder skøn over de provenu- og fordelingsmæssige konse-
kvenser af at forhøje personfradraget med bl.a. 10.000 kr., der aftrappes over indkomstin-
tervallet 250.000-300.000 kr. og dermed medfører øget marginalskat i det pågældende
interval.
Efter gældende regler er personfradraget 43.400 kr. (2015). Modellen indebærer, at en
person med en indkomst på 250.000 kr. eller derunder vil have et personfradrag på
53.400 kr., mens en person med en indkomst på fx 275.000 kr. vil have et personfradrag
på 48.400 kr., og en person med en indkomst på 300.000 kr. og derover vil have et per-
sonfradrag på uændret 43.400 kr.
Det er beregningsteknisk antaget, at den indkomst, der danner grundlag for indkomstaf-
trapningen, består af den personlige indkomst tillagt arbejdsmarkedsbidrag plus positiv
nettokapitalindkomst og positiv nettoaktieindkomst.
Skatteværdien af personfradraget er ca. 37,7 pct. (gennemsnitskommune i 2015)
1
. Dermed
bliver den maksimale skattenedsættelse på 3.770 kr. ved en forhøjelse af personfradraget
med 10.000 kr.,
jf. tabel 1,
der viser skattenedsættelse ved forskellige indkomstniveauer.
Opgørelsen er opdelt i, om indkomsten er arbejdsindkomst eller anden personlig ind-
komst, da slutskatten (og dermed den disponible indkomst) som følge af arbejdsmar-
kedsbidraget og beskæftigelsesbidraget afhænger af, hvilken type indkomst der er tale om.
Tabel 1. Ændring af disponibel indkomst (stiliserede beregninger)
Arbejdsindkomst
Indkomst
50.000
100.000
150.000
200.000
250.000
Kr.
210
3.770
3.770
3.770
3.770
Pct.
0,4
4,9
3,5
2,7
2,3
Anden personlig indkomst
Kr.
2.490
3.770
3.770
3.770
3.770
Pct.
5,1
4,7
3,4
2,6
2,2
Anm: Den disponible indkomst er opgjort som bruttoindkomst med fradrag af eventuelt arbejdsmarkedsbidrag og slutskat
inkl. grøn check. Der er ikke medregnet ejendomsværdiskat, kapitalindkomst eller andre fradrag end beskæftigelsesfradra-
get. Endvidere er der ikke indregnet eventuelle skattefrie overførsler eller imputeret lejeværdi af egen bolig.
Kilde: Egne beregninger
1
De 37,7 pct. er summen af bundskat (8,08 pct.), sundhedsbidrag (4 pct.) og den gennemsnitlige kommune- og kirkeskat på
25,6 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 624: Spm. om, hvilken stigning i rådighedsbeløbet det forhøjede personfradrag på 10.000 kr. aftrappet for indkomster mellem 250.000 - 300.000 kr. giver for personer med en indkomst på hhv. 50.000 kr., 100.000 kr., 150.000 kr., 200.000 kr., 250.000 kr., til skatteministeren
1521955_0003.png
Det skønnes, at en forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr., der aftrappes i ind-
komstintervallet 250.000-300.000 kr., vil medføre et mindreprovenu på ca. 8,2 mia. kr.
målt i umiddelbar virkning, jf. svaret på alm. del spm. 324.
Godt 2�½ mio. skattepligtige skønnes at have en indkomst under 250.000 kr. De vil såle-
des få den fulde forhøjelse af personfradraget på 10.000 kr., men ikke alle vil få en skatte-
lettelse. Således skønnes, at ca. �½ mio. skattepligtige ikke kan udnytte forhøjelsen af per-
sonfradraget, fordi deres indkomst er så lav, at den er under det gældende personfradrag,
jf. tabel 2.
En stor del af disse er børn og unge med begrænset indkomst. Yderligere ca. 0,1
mio. skattepligtige vurderes kun at kunne udnytte forhøjelsen af personfradraget delvist.
Betragtes de ca. 2�½ mio. skattepligtige under ét, skønnes de i gennemsnit at få en forøgel-
se af den disponible indkomst på ca. 2.920 kr., svarende til 2,5 pct.
Tabel 2. Ændring af disponibel indkomst for personer med fuld forhøjelse på 10.000 kr. af person-
fradraget
Ændring af disponibel indkomst
Antal
Ingen udnyttelse
Delvis udnyttelse
Fuld udnyttelse
Alle
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Kr.
0
1.910
3.810
2.920
Pct.
0,0
2,2
2,7
2,5
535.000
102.000
1.877.000
2.514.000
Side 3 af 3