Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1424234_0001.png
21. november 2014
J.nr. 14-4615054
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 62 af 24. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424234_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor meget provenuet vil falde under harmoniseringen af registre-
ringsafgiften, hvis:
a. Salget af en taxa udsættes 1 år længere end i dag?
b. Salget af en taxa udsættes 2 år længere end i dag?
c. Salget af en taxa udsættes 3 år længere end i dag?
d. Salget af en taxa udsættes 4 år længere end i dag
Svar
Forslaget om afgiftsharmonisering indebærer en afskaffelse af registreringsafgiften og en
afskaffelse af frikørselsordningen for taxier. Dette medfører to modsatrettede tendenser
for provenuet. Staten mister indtægter ved afskaffelsen af registreringsafgiften, men har
en gevinst ved afskaffelsen af frikørselsordningen. Begge effekter indgår i provenubereg-
ningen.
Eventuelle ændringer i udskiftningshyppigheden for erhvervets biler påvirker ikke det
beregnede provenu.
Provenutabet fra afskaffelsen af registreringsafgiften bliver ikke ændret ved en evt. redu-
ceret udskiftningshyppighed for taxierne.
Desuden er det lagt til grund, at afgiftsændringerne ikke påvirker efterspørgslen efter
brugte biler, jf. min besvarelse af SAU, alm. del, spørgsmål 60. Selv om taxierhvervet evt.
ændrer adfærd med hensyn til bilvalg og udskiftningshyppighed, forventes bilkøberne
fortsat at efterspørge biltyper, der svarer til de nuværende frikørte taxier. Staten forventes
derfor også at få et provenu, der svarer til afgiften af de frikørte taxier, hvis disse blev
beskattet som almindelige personbiler.
Statens merprovenu afhænger derfor ikke af evt. ændringer i udskiftningshyppigheden for
taxier.
Side 2 af 2